O. : Hiljaisuuden ja toimettomuuden merkitys luovassa työskentelyssä.
Järvi, Anna-Leena (2016)
Järvi, Anna-Leena
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117224
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on hiljaisuuden ja toimettomuuden merkitys luovassa työskentelyssä. Tutkimuksessa haluttiin tarkastella menetelmiä, joilla luovan alan ammattilainen voisi tukea työhyvinvointiaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia, jolloin tutkimusaineisto muodostui subjektiivisesta henkilökohtaisista kokemuksista sekä haastatteluista.
Tutkimuksen kokemuksellinen osuus rakentui Sotkamon seurakunnan järjestämästä hiljaisuudenretriitistä, Zazen- johdantokurssista Helsinki Zen-Centerissä ja vierailuista Ruotsiin, Zen-buddhalaiseen yhteisöön, Zengårdeniin, sekä Valamon luostariin. Vierailujen lisäksi tutkimukseen liittyi 20 minuutin hiljaisuusharjoite, jota tehtiin omatoimisesti viitenä päivänä viikossa kahden kuukauden ajan. Kokemuksellisen tutkimusmateriaalin tukena käytettiin lähdekirjallisuutta liittyen läsnäoloon ja Zen-filosofiaan, sekä pastori Helena Kuja-Kannon ja Teatterikorkeakoulun ohjaajantyön lehtorin Eero-Tapio Vuoren haastatteluja. Haastattelujen yhteydessä haastateltavilla teetätettiin kaksi luovan kirjottamisen harjoitetta, joiden avulla he kirjoittivat runot sekä sanalistat aiheista ”hiljaisuus” ja ”toimettomuus”. Runot sekä listatut sanat esiintyvät opinnäytetyön kappaleiden aluissa kuvauksen tukena. Opinnäytetyössä käytetyt maalaukset sekä väritystyö ovat Järven omia töitä.
Hiljaisuuden harjoittaminen osoittautui tärkeäksi työkaluksi työhyvinvoinnin tavoittelemisessa sekä työn ja vapaa-ajan suhteuttamisessa. Erilaiset meditatiiviset kokemukset edesauttoivat myös uusien ideoiden sekä tavoitteiden syntymistä.
Tutkimuksen kokemuksellinen osuus rakentui Sotkamon seurakunnan järjestämästä hiljaisuudenretriitistä, Zazen- johdantokurssista Helsinki Zen-Centerissä ja vierailuista Ruotsiin, Zen-buddhalaiseen yhteisöön, Zengårdeniin, sekä Valamon luostariin. Vierailujen lisäksi tutkimukseen liittyi 20 minuutin hiljaisuusharjoite, jota tehtiin omatoimisesti viitenä päivänä viikossa kahden kuukauden ajan. Kokemuksellisen tutkimusmateriaalin tukena käytettiin lähdekirjallisuutta liittyen läsnäoloon ja Zen-filosofiaan, sekä pastori Helena Kuja-Kannon ja Teatterikorkeakoulun ohjaajantyön lehtorin Eero-Tapio Vuoren haastatteluja. Haastattelujen yhteydessä haastateltavilla teetätettiin kaksi luovan kirjottamisen harjoitetta, joiden avulla he kirjoittivat runot sekä sanalistat aiheista ”hiljaisuus” ja ”toimettomuus”. Runot sekä listatut sanat esiintyvät opinnäytetyön kappaleiden aluissa kuvauksen tukena. Opinnäytetyössä käytetyt maalaukset sekä väritystyö ovat Järven omia töitä.
Hiljaisuuden harjoittaminen osoittautui tärkeäksi työkaluksi työhyvinvoinnin tavoittelemisessa sekä työn ja vapaa-ajan suhteuttamisessa. Erilaiset meditatiiviset kokemukset edesauttoivat myös uusien ideoiden sekä tavoitteiden syntymistä.