L&T Hävikkirinki: Palvelukonseptin suunnittelu
Lönnqvist, Rasmus (2016)
Lönnqvist, Rasmus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127384
Tiivistelmä
Opinnäytetyö avaa Lassila & Tikanojalle suunnittelemani palvelukonseptin kehitysprosessin. Konseptin tarkoitus on löytää L&T:lle tapa vähentää vähittäistavarakauppojen ruokahävikkiä taloudellisesti kannattavalla tavalla.
Ruokahävikki on ajankohtainen aihe, joka on herättänyt paljon julkista keskustelua. Aihe on relevantti myös jätehuoltoalalla toimivalle L&T:lle, joka on paljon tekemisissä kauppojen biojätteen kanssa ja haluaa edistää kiertotaloutta. Opinnäytetyö esittelee jatkokehittelylle valmiin toimintamallin palvelusta sekä mahdollisen tavan pilotoida konseptia. Työn tarkoituksena on myös innostaa yrityksen sisällä uusia ideoita sekä mahdollisuuksia ruokahävikin suhteen, ja avata keskustelua positiivisemmasta ja avoimemmasta ilmapiiristä hävikkiä käsiteltäessä. Konseptin ei tarvinnut olla toteutettavissa lyhyellä aikavälillä, eikä siinä tarvinnut ottaa huomioon kaikkia alan tämänhetkisiä määräyksiä, vaan toimeksiantajan puolesta haettiin korkealentoista ratkaisua.
Lopullinen toimintamalli perustuu sovelluksen ja tuotteen muodostamaan Hävikkirinki-palveluun. Palvelun tavoitteena on yhdistää kaupasta syntyvä hävikki ja sitä kaipaavat tahot mahdollisimman sulavasti. Palvelu ottaa huomioon kaupan käytännöt ja tarpeet tarjoamalla standardisoidun tuotteen johon hävikin voi kerätä jakelua varten, sekä pienentyneet jätemaksut rahallisena kannustimena. Toisessa päässä palvelua ovat tahot, jotka jäsenmaksua vastaan näkevät sovelluksesta mitä hävikkiin on joutunut ja mistä sen voi hakea. Kohderyhmänä on ensisijaisesti ruoka-apua tarvitsevat tahot joilla ei ole kauppojen kanssa yhteistyösopimuksia, sekä ravintolat, jotka voisivat käyttää hävikkiä osana ruoanvalmistustaan.
Konsepti tuo esille uuden tavan käsitellä hävikkiä. Iso kaupallinen tekijä mahdollistaa laajemman verkoston luomisen ruokahävikkiä varten, kuin mihin tämänhetkiset hyväntekeväisyysjärjestöt pystyvät. Tällä hetkellä kauppojen ruokahävikin hyödyntämisaste on pieni, mutta konsepti mahdollistaa käyttöasteen kasvattamisen.
Ruokahävikki on ajankohtainen aihe, joka on herättänyt paljon julkista keskustelua. Aihe on relevantti myös jätehuoltoalalla toimivalle L&T:lle, joka on paljon tekemisissä kauppojen biojätteen kanssa ja haluaa edistää kiertotaloutta. Opinnäytetyö esittelee jatkokehittelylle valmiin toimintamallin palvelusta sekä mahdollisen tavan pilotoida konseptia. Työn tarkoituksena on myös innostaa yrityksen sisällä uusia ideoita sekä mahdollisuuksia ruokahävikin suhteen, ja avata keskustelua positiivisemmasta ja avoimemmasta ilmapiiristä hävikkiä käsiteltäessä. Konseptin ei tarvinnut olla toteutettavissa lyhyellä aikavälillä, eikä siinä tarvinnut ottaa huomioon kaikkia alan tämänhetkisiä määräyksiä, vaan toimeksiantajan puolesta haettiin korkealentoista ratkaisua.
Lopullinen toimintamalli perustuu sovelluksen ja tuotteen muodostamaan Hävikkirinki-palveluun. Palvelun tavoitteena on yhdistää kaupasta syntyvä hävikki ja sitä kaipaavat tahot mahdollisimman sulavasti. Palvelu ottaa huomioon kaupan käytännöt ja tarpeet tarjoamalla standardisoidun tuotteen johon hävikin voi kerätä jakelua varten, sekä pienentyneet jätemaksut rahallisena kannustimena. Toisessa päässä palvelua ovat tahot, jotka jäsenmaksua vastaan näkevät sovelluksesta mitä hävikkiin on joutunut ja mistä sen voi hakea. Kohderyhmänä on ensisijaisesti ruoka-apua tarvitsevat tahot joilla ei ole kauppojen kanssa yhteistyösopimuksia, sekä ravintolat, jotka voisivat käyttää hävikkiä osana ruoanvalmistustaan.
Konsepti tuo esille uuden tavan käsitellä hävikkiä. Iso kaupallinen tekijä mahdollistaa laajemman verkoston luomisen ruokahävikkiä varten, kuin mihin tämänhetkiset hyväntekeväisyysjärjestöt pystyvät. Tällä hetkellä kauppojen ruokahävikin hyödyntämisaste on pieni, mutta konsepti mahdollistaa käyttöasteen kasvattamisen.