Energianhallinnan tarpeet suuryrityksissä ja julkisella sektorilla : Case: Energiapäällikkö-palvelu
Puolakka, Marko (2016)
Puolakka, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127474
Tiivistelmä
Energianhallinta aiheena on ollut jatkuvasti esillä yhteiskunnassamme, jossa energiaa on pyritty tuottamaan ympäristöystävällisesti ja hyödyntämään tehokkaasti. Tutkimuksen toimeksiantaja oli energianhallinnan asiantuntijayritys Enegia Group. Tavoitteena oli selvittää palveluiden ostajien tarpeita ja käsityksiä energianhallinnan palveluista. Case-esimerkkinä käytettiin Energiapäällikkö-palvelua.
Tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus ja kohderyhmänä suuryrityksiksi luetut Enegian asiakasorganisaatiot ja julkisen sektorin kunnat sekä kaupungit. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 18,6 %, ja teemahaastattelu toteutettiin viidelle palveluiden ostajalle.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaille haasteita tuottivat säästö- ja tehokkuusvaatimuksiin pääseminen, ajan tasalla pysyminen ja riittävän ajan löytäminen. Energiapäälliköltä toivottiin vastuullista ja aktiivista otetta sekä apua mittaustiedon analysointiin. Energiatehokkuuspalveluiden peruspaketti vastasi hyvin palveluajatusta energiankäytön tehostamiseen liittyvistä palveluista Suomessa Energiapäällikön toimiessa tukipalveluna.
Toimenpide-ehdotuksena on rakentaa Energiapäällikkö-palvelu energiamarkkinapalveluiden, tuntitason kulutusseurannan ja energiatehokkuutta parantavien toimien ympärille sekä korostaa Enegian roolia aktiivisena asiakkaan energianhallinnan kumppanina. Mahdollistavia palveluita tulisi tuotteistaa markkinoitaviksi palveluiksi ja kiinnittää enemmän huomiota muihin Itämerta ympäröiviin maihin.
Tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus ja kohderyhmänä suuryrityksiksi luetut Enegian asiakasorganisaatiot ja julkisen sektorin kunnat sekä kaupungit. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 18,6 %, ja teemahaastattelu toteutettiin viidelle palveluiden ostajalle.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaille haasteita tuottivat säästö- ja tehokkuusvaatimuksiin pääseminen, ajan tasalla pysyminen ja riittävän ajan löytäminen. Energiapäälliköltä toivottiin vastuullista ja aktiivista otetta sekä apua mittaustiedon analysointiin. Energiatehokkuuspalveluiden peruspaketti vastasi hyvin palveluajatusta energiankäytön tehostamiseen liittyvistä palveluista Suomessa Energiapäällikön toimiessa tukipalveluna.
Toimenpide-ehdotuksena on rakentaa Energiapäällikkö-palvelu energiamarkkinapalveluiden, tuntitason kulutusseurannan ja energiatehokkuutta parantavien toimien ympärille sekä korostaa Enegian roolia aktiivisena asiakkaan energianhallinnan kumppanina. Mahdollistavia palveluita tulisi tuotteistaa markkinoitaviksi palveluiksi ja kiinnittää enemmän huomiota muihin Itämerta ympäröiviin maihin.