Adoption of an ERP System : case: Leijona Group
Huuskonen, Suvi (2016)
Huuskonen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127358
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa. Toiminnanohjaus (engl. Enterprise Resource Planning, ERP) tarkoittaa liiketoimintaprosessien tavoitteellista ohjaamista. Toiminnanohjaus- eli ERP-järjestelmät, jotka ovat kaikki yrityksen toiminnot käsittäviä ohjelmistoja, on luotu auttamaan yrityksen johtoa ja dokumentoimaan päivittäisiä toimintoja. Toiminnanohjausjärjestelmässä kaikki osastot voivat päivittää samaa tietokantaa, jossa ajankohtainen tieto on kaikkien saatavilla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on keskisuuri työvaateyritys, Leijona Group Oy, joka on perustettu vuonna 1954. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Savonlinnassa. Leijona Group on osa Fristads Kansas Group AB:tä, jolla oli vuonna 2015 1900 työntekijää ja 460 miljoonan euron liikevaihto. Käyttöönottoprojekti alkoi syyskuussa 2014, ja uusi järjestelmä, Microsoft Dynamics NAV, käynnistettiin kesäkuussa 2015.
ERP-järjestelmän käyttöönottoprojekti kestää vähintäänkin useita kuukausia mutta voi viedä jopa yli vuoden riippuen yrityksen koosta sekä järjestelmän laajuudesta. Käyttöönottoprojekti voidaan jakaa neljään vaiheeseen, joilla kaikilla on erilaisista alavaiheita. Päävaiheet ovat esitutkimus, hankinta, käyttöönotto sekä käyttö ja ylläpito. ERP-järjestelmät suovat yritykselle monia etuja, esimerkiksi automaation ja tiedon sekä liiketoimintaprosessien standardisoinnin. Käyttöönottoprojekteissa on myös lukuisia haasteita, esimerkiksi budjetissa sekä annetussa aikataulussa pysyminen.
Useat eri tekijät vaikuttavat ERP-järjestelmän käyttöönottoprosessiin, esimerkiksi muutokset henkilökunnassa, liiketoimintaprosesseissa ja järjestelmävaatimuksissa. Projektitiimin, johdon ja muiden työntekijöiden matala sitoutumisen taso ja negatiivinen asenne kasvattavat epäonnistumisen mahdollisuutta. Onnistumisen loppuarviointi voidaan tehdä vasta, kun alkuperäiset järjestelmävaatimukset on saavutettu ja projekti voidaan näin nähdä loppuun saatetuksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on keskisuuri työvaateyritys, Leijona Group Oy, joka on perustettu vuonna 1954. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Savonlinnassa. Leijona Group on osa Fristads Kansas Group AB:tä, jolla oli vuonna 2015 1900 työntekijää ja 460 miljoonan euron liikevaihto. Käyttöönottoprojekti alkoi syyskuussa 2014, ja uusi järjestelmä, Microsoft Dynamics NAV, käynnistettiin kesäkuussa 2015.
ERP-järjestelmän käyttöönottoprojekti kestää vähintäänkin useita kuukausia mutta voi viedä jopa yli vuoden riippuen yrityksen koosta sekä järjestelmän laajuudesta. Käyttöönottoprojekti voidaan jakaa neljään vaiheeseen, joilla kaikilla on erilaisista alavaiheita. Päävaiheet ovat esitutkimus, hankinta, käyttöönotto sekä käyttö ja ylläpito. ERP-järjestelmät suovat yritykselle monia etuja, esimerkiksi automaation ja tiedon sekä liiketoimintaprosessien standardisoinnin. Käyttöönottoprojekteissa on myös lukuisia haasteita, esimerkiksi budjetissa sekä annetussa aikataulussa pysyminen.
Useat eri tekijät vaikuttavat ERP-järjestelmän käyttöönottoprosessiin, esimerkiksi muutokset henkilökunnassa, liiketoimintaprosesseissa ja järjestelmävaatimuksissa. Projektitiimin, johdon ja muiden työntekijöiden matala sitoutumisen taso ja negatiivinen asenne kasvattavat epäonnistumisen mahdollisuutta. Onnistumisen loppuarviointi voidaan tehdä vasta, kun alkuperäiset järjestelmävaatimukset on saavutettu ja projekti voidaan näin nähdä loppuun saatetuksi.