Pelillistäminen yleisten kirjastojen mediakasvatuksessa
Pentti, Ada-Maria (2016)
Pentti, Ada-Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117175
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii pelillistämistä yleisten kirjastojen mediakasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, käytetäänkö pelillistämistä osana yleisten kirjastojen mediakasvatusta. Lisäksi kartoitettiin pelien ja pelaamisen yhteyttä pelillistämiseen.
Teoriaosassa käsitellään mediakasvatusta, pelejä ja pelaamista sekä pelillistämistä yleisestä ja kirjastojen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää ja se toteutettiin Webropol-kyselynä. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaiset yleiset kirjastot ja etenkin mediakasvatustyötä tekevät kirjastoammattilaiset. Kyselyyn vastasi 259 henkilöä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suhtautuminen peleihin ja pelaamiseen kirjastoissa sekä vastaajien ikä vaikuttavat pelillistävien keinojen käyttöön. Vanhemmat vastaajat kokivat osaamisensa puutteelliseksi ja aihepiirin vieraaksi sekä kokivat lähestyvän eläköitymisen vähentävän motivaatiota. Myönteisesti peleihin ja pelaamiseen kirjastossa suhtautuvat käyttivät pelillistämiskeinoja monipuolisemmin, olivat kiinnostuneempia niistä ja kokivat ne paremmin kirjastoon soveltuviksi kuin muut vastaajat.
Teoriaosassa käsitellään mediakasvatusta, pelejä ja pelaamista sekä pelillistämistä yleisestä ja kirjastojen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää ja se toteutettiin Webropol-kyselynä. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaiset yleiset kirjastot ja etenkin mediakasvatustyötä tekevät kirjastoammattilaiset. Kyselyyn vastasi 259 henkilöä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suhtautuminen peleihin ja pelaamiseen kirjastoissa sekä vastaajien ikä vaikuttavat pelillistävien keinojen käyttöön. Vanhemmat vastaajat kokivat osaamisensa puutteelliseksi ja aihepiirin vieraaksi sekä kokivat lähestyvän eläköitymisen vähentävän motivaatiota. Myönteisesti peleihin ja pelaamiseen kirjastossa suhtautuvat käyttivät pelillistämiskeinoja monipuolisemmin, olivat kiinnostuneempia niistä ja kokivat ne paremmin kirjastoon soveltuviksi kuin muut vastaajat.