Vaatetusartesaanien oppimateriaalikokeilu Omnian ammattiopistossa
Söderström-Niemelä, Maria (2016)
Lataukset:
Söderström-Niemelä, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheen valintaan on vaikuttanut tekijän henkilökohtainen kiinnostus opettamiseen sekä oman opettajuuden kehittämiseen.
Kehittämishankkeen oppimateriaalikokeilu on tehty Omnian ammattiopistolla, joka toimii tekijän työpaikkana.
Hankkeen lähtökohtana on tutkia oppimateriaalia ja sen vaikutusta parempiin oppimistuloksiin etenkin oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden kohdalla.
Erilaisten oppijoiden määrän kasvu ryhmissä ja tästä johtuvat opetukselliset haasteet ovat väistämättä vaatineet muuttamaan opetustyyliä oppilaskeskeisempään suuntaan ja miettimään opetusmateriaalin vaikutusta oppimiseen.
Oppimateriaalikokeilu teetettiin ensimmäisen vuoden vaatetusartesaani opiskelijoilla ja sen sisältö liittyi tuotteen valmistamisen tutkinnon osaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä hankkeessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta lähestyttiin tapaustutkimuksen lähtökohdista. Tiedonkeruu tapahtui pääsääntöisesti opiskelijoille suunnatulla survey-kyselylomakkeella sekä opetusryhmää havainnoimalla.
Tutkimuksen analysoinnissa jaoteltiin tutkimusaineisto opiskelijoihin joilla oli HOJKS ja niihin, joilla ei ollut HOJKS:ia. Tutkimuksen tuloksia analysoimalla päästiin siihen johtopäätökseen, että oppimateriaali oli tuonut helpotusta oppimiseen ja hahmottamiseen sekä edesauttanut itsenäistä työskentelyä. Oppimateriaali koettiin positiivisena ja samantyyppisen oppimateriaalin käyttö muissa opintokokonaisuuksissa helpottaisi perusasioiden oppimista.
Opiskelijoiden palautteesta päätellen oppimateriaali koettiin myönteisenä asiana oppimisen kannalta. Materiaalin työvaihekuvat ja teksti yhdessä auttoivat hahmottamaan rakenteet paremmin sekä helpottamaan itsenäistä työskentelyä. Opiskelijoiden kehitysehdotukset ovat auttaneet seuraavan tehtävämateriaalin suunnittelussa.
Kehittämishankkeen oppimateriaalikokeilu on tehty Omnian ammattiopistolla, joka toimii tekijän työpaikkana.
Hankkeen lähtökohtana on tutkia oppimateriaalia ja sen vaikutusta parempiin oppimistuloksiin etenkin oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden kohdalla.
Erilaisten oppijoiden määrän kasvu ryhmissä ja tästä johtuvat opetukselliset haasteet ovat väistämättä vaatineet muuttamaan opetustyyliä oppilaskeskeisempään suuntaan ja miettimään opetusmateriaalin vaikutusta oppimiseen.
Oppimateriaalikokeilu teetettiin ensimmäisen vuoden vaatetusartesaani opiskelijoilla ja sen sisältö liittyi tuotteen valmistamisen tutkinnon osaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä hankkeessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta lähestyttiin tapaustutkimuksen lähtökohdista. Tiedonkeruu tapahtui pääsääntöisesti opiskelijoille suunnatulla survey-kyselylomakkeella sekä opetusryhmää havainnoimalla.
Tutkimuksen analysoinnissa jaoteltiin tutkimusaineisto opiskelijoihin joilla oli HOJKS ja niihin, joilla ei ollut HOJKS:ia. Tutkimuksen tuloksia analysoimalla päästiin siihen johtopäätökseen, että oppimateriaali oli tuonut helpotusta oppimiseen ja hahmottamiseen sekä edesauttanut itsenäistä työskentelyä. Oppimateriaali koettiin positiivisena ja samantyyppisen oppimateriaalin käyttö muissa opintokokonaisuuksissa helpottaisi perusasioiden oppimista.
Opiskelijoiden palautteesta päätellen oppimateriaali koettiin myönteisenä asiana oppimisen kannalta. Materiaalin työvaihekuvat ja teksti yhdessä auttoivat hahmottamaan rakenteet paremmin sekä helpottamaan itsenäistä työskentelyä. Opiskelijoiden kehitysehdotukset ovat auttaneet seuraavan tehtävämateriaalin suunnittelussa.