Kulttuurituottajan osaaminen esiin : henkilöbrändäys urasuunnittelun välineenä
Viitanen, Aili (2016)
Viitanen, Aili
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137744
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia kulttuurituottajan henkilöbrändäystä urasuunnittelun välineenä. Henkilöbrändäyksestä on tullut ajankohtainen ilmiö digitalisoitumisen ja työmarkkinoiden murroksen myötä. Sosiaalisen median arkipäiväistyminen mahdollistaa oman osaamisen esiintuonnin kätevästi verkossa.
Digitalisaation myötä myös rekrytointi on siirtynyt vahvasti verkkoon. Valtaosa avoimista työpaikoista ei päädy julkiseen hakuun vaan on niin sanottuja piilotyöpaikkoja, joiden tavoittamisessa oma aktiivisuus ja vahva verkkopresenssi ovat hyödyksi.
Työni on kehittämistyö, ja näkökulmana on erityisesti vastavalmistuneen kulttuurituottajan siirtyminen työelämään. Opinnäytetyöni toimii tutkimuspohjana oman henkilöbrändisuunnitelmani aloittamiselle. Työssäni käyn läpi kulttuurituottajan osaamisalueita, työmarkkinoiden rakennetta ja mahdollisia tulevaisuudennäkymiä. Sen jälkeen avaan henkilöbrändin määritelmää ja henkilöbrändin suunnitteluvaihetta reflektoiden sitä kulttuurituottajan osaamispalettiin ja työskentelykenttään.
Kulttuurituotannon kenttä on laaja ja kulttuurituottaja voi toimia monenlaisissa tehtävissä. Koska kulttuurituottajan osaamisprofiili ei ole yhdenmukainen, on kannattavaa jäsentää omaa suuntautumistaan alan sisällä jo opintojenkin aikana. Vastavalmistuneelle kulttuurituottajalle siirtyminen työelämään helpottunee tavoitteellisen urasuunnittelun, omien vahvuuksien hahmottamisen ja oman tuottajaidentiteetin muodostumisen kautta.
Digitalisaation myötä myös rekrytointi on siirtynyt vahvasti verkkoon. Valtaosa avoimista työpaikoista ei päädy julkiseen hakuun vaan on niin sanottuja piilotyöpaikkoja, joiden tavoittamisessa oma aktiivisuus ja vahva verkkopresenssi ovat hyödyksi.
Työni on kehittämistyö, ja näkökulmana on erityisesti vastavalmistuneen kulttuurituottajan siirtyminen työelämään. Opinnäytetyöni toimii tutkimuspohjana oman henkilöbrändisuunnitelmani aloittamiselle. Työssäni käyn läpi kulttuurituottajan osaamisalueita, työmarkkinoiden rakennetta ja mahdollisia tulevaisuudennäkymiä. Sen jälkeen avaan henkilöbrändin määritelmää ja henkilöbrändin suunnitteluvaihetta reflektoiden sitä kulttuurituottajan osaamispalettiin ja työskentelykenttään.
Kulttuurituotannon kenttä on laaja ja kulttuurituottaja voi toimia monenlaisissa tehtävissä. Koska kulttuurituottajan osaamisprofiili ei ole yhdenmukainen, on kannattavaa jäsentää omaa suuntautumistaan alan sisällä jo opintojenkin aikana. Vastavalmistuneelle kulttuurituottajalle siirtyminen työelämään helpottunee tavoitteellisen urasuunnittelun, omien vahvuuksien hahmottamisen ja oman tuottajaidentiteetin muodostumisen kautta.