Brändi visuaalisessa murroksessa : Miksi yritykset muuttavat visuaalisen ilmeensä ja mitä vaikutuksia sillä on?
Koskela, Raisa (2016)
Koskela, Raisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137763
Tiivistelmä
Suunnitellessani opinnäytetyön käytännön osuutena eli produktiona visuaalisen ilmeen uudelle organisaatiolle pohdin, mitä ilmeeltä vaaditaan pitkällä tähtäimellä: voisiko ilmeen suunnitella täysin ajattomaksi vai tuleeko senkin kehittyä yrityksen brändin mukana? Silloin heräsivät ajatus ja kiinnostus lähteä selvittämään opinnäytetyön tutkielmaosuudessa visuaalisen ilmeen muutosta ja sen yhteyttä brändiin. Tärkeimpänä tavoitteena oli löytää vastaukset siihen, miksi visuaalisia ilmeitä muutetaan, mitä siitä seuraa ja kannattaako muutos todella?
Tutkielman tietoperusta rakentuu graafisen ja markkinoinnin alan kirjallisuudesta sekä luotettavista internetlähteistä. Tärkeimpänä tutkimusmenetelmänä visuaalisen muutoksen taustojen ja kannattavuuden selvittämiseksi oli graafisen alan tekijöille teetetty kysely sekä aikaisempien visuaalisten ilmeiden muutosprosessien analysointi.
Tutkimuksen aikana kävi ilmi, että visuaalisia ilmeitä uudistetaan nykyään yleisimmin brändin murroksen tai muuten vanhentuneen ulkoasun vuoksi ja uudistuksesta seuraa oikein toteutettuna enimmäkseen myönteisiä tuloksia. Merkittävin johtopäätös tutkielmassa on siis se, että yrityksen visuaalinen ilme kannattaa välillä uudistaa ja sen tulee muuttua maailman sekä brändin mukana. Muutos tulee kuitenkin tehdä tarkkaan harkiten yrityksen brändiä kunnioittaen ja huolellisesti suunnitellen.
Kyselyä ja aikaisempia muutosprosesseja analysoimalla muodostetut johtopäätökset tuovat esille tärkeitä huomioita sekä visuaalisen ilmeen tekijöille että muutosta harkitseville yrityksille. Tutkielma auttaa yritystä tekemään päätöksen siitä, onko visuaaliselle muutokselle tarvetta ja millainen muutoksen tulisi olla. Ammattimaisen mainostoimistotyön vuoksi brändin ja visuaalisen ilmeen merkitys markkinoinnin suunnittelussa on jo nyt nostanut arvoaan. Ennen kuin kaikki suomalaiset yritykset saadaan ymmärtämään se, on vielä tehtävä paljon työtä.
Tutkielman tietoperusta rakentuu graafisen ja markkinoinnin alan kirjallisuudesta sekä luotettavista internetlähteistä. Tärkeimpänä tutkimusmenetelmänä visuaalisen muutoksen taustojen ja kannattavuuden selvittämiseksi oli graafisen alan tekijöille teetetty kysely sekä aikaisempien visuaalisten ilmeiden muutosprosessien analysointi.
Tutkimuksen aikana kävi ilmi, että visuaalisia ilmeitä uudistetaan nykyään yleisimmin brändin murroksen tai muuten vanhentuneen ulkoasun vuoksi ja uudistuksesta seuraa oikein toteutettuna enimmäkseen myönteisiä tuloksia. Merkittävin johtopäätös tutkielmassa on siis se, että yrityksen visuaalinen ilme kannattaa välillä uudistaa ja sen tulee muuttua maailman sekä brändin mukana. Muutos tulee kuitenkin tehdä tarkkaan harkiten yrityksen brändiä kunnioittaen ja huolellisesti suunnitellen.
Kyselyä ja aikaisempia muutosprosesseja analysoimalla muodostetut johtopäätökset tuovat esille tärkeitä huomioita sekä visuaalisen ilmeen tekijöille että muutosta harkitseville yrityksille. Tutkielma auttaa yritystä tekemään päätöksen siitä, onko visuaaliselle muutokselle tarvetta ja millainen muutoksen tulisi olla. Ammattimaisen mainostoimistotyön vuoksi brändin ja visuaalisen ilmeen merkitys markkinoinnin suunnittelussa on jo nyt nostanut arvoaan. Ennen kuin kaikki suomalaiset yritykset saadaan ymmärtämään se, on vielä tehtävä paljon työtä.