Videopeliprototyypin Kehitysprosessi
Pöysä, Sauli (2016)
Pöysä, Sauli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127579
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin rakentamaan mahdollisimman optimaalinen prosessi videopelien prototyyppaukseen. Prototyyppauksen vaiheet pyrittiin optimoimaan pienen kehitystiimin tarpeisiin. Tutkielman avainkysymys kuului: Miten pelialan startup-yrityksen tai yksityisen pelinkehittäjän kannattaa toimia uusien peli-ideoiden luomisen aikana. Opinnäytetyön tekijä työskentelee pelialan startup-yrityksessä, ja opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin yhteistyössä kyseisen yrityksen kanssa.
Tutkielmassa opiskeltiin peliprototyyppauksen teoriaa pelitalojen käytäntöjen, alan asiantuntijoiden kirjoittamien artikkelien sekä pelialan yhteisössä käydyn keskustelun kautta. Peliprototyyppauksen käsitteitä avattiin käytännön esimerkkien avulla. Teorian pohjalta peliprototyyppaukselle luotiin aikataulutettu prosessi. Syntyneen prosessin avulla yhteistyöyrityksen kanssa järjestettiin prototyyppaus, jonka aikana prototyypattiin useita pelejä kolmen päivän aikana. Opinnäytetyön tekijä toimi prototyyppauksen järjestäjänä ja ohjaajana sekä osallistui itse prototyyppaukseen kehittäen ohjelmoija työparin kanssa valmiin peliprototyypin. Opiskelijan rooleja peliprototyypin kehityksessä olivat pelisuunnittelu sekä grafiikan ja äänien tuottaminen.
Opinnäytetyön yhteydessä järjestetyn toteutuksen avulla käytäntöä verrattiin teoriaan. Opinnäytetyön toiminnallisen osion yhteydessä varmennettiin toimivia käytäntöjä sekä pohdittiin prototyyppauksen vaiheissa ilmenneitä ja potentiaalisia ongelmia, kuten aikataulujen tuomia rajoitteita ja riskejä. Prototyyppausen toteutukseen osallistuvilta pelinkehittäjiltä kerättiin tietoa ryhmähaastattelun ja verkkoon luodun kyselytutkimuksen avulla. Kysely ja haastattelu osoittivat, että syntynyttä prototyyppauksen prosessia pidettiin osallistujien keskuudessa hyödyllisenä työkaluna startup-yrityksen prototyyppaukseen. Opinnäytetyön tekijä uskoo, että malli on sovellettavissa myös yksityisille pelinkehittäjille sekä pelialan opiskelijoille.
Tutkielmassa opiskeltiin peliprototyyppauksen teoriaa pelitalojen käytäntöjen, alan asiantuntijoiden kirjoittamien artikkelien sekä pelialan yhteisössä käydyn keskustelun kautta. Peliprototyyppauksen käsitteitä avattiin käytännön esimerkkien avulla. Teorian pohjalta peliprototyyppaukselle luotiin aikataulutettu prosessi. Syntyneen prosessin avulla yhteistyöyrityksen kanssa järjestettiin prototyyppaus, jonka aikana prototyypattiin useita pelejä kolmen päivän aikana. Opinnäytetyön tekijä toimi prototyyppauksen järjestäjänä ja ohjaajana sekä osallistui itse prototyyppaukseen kehittäen ohjelmoija työparin kanssa valmiin peliprototyypin. Opiskelijan rooleja peliprototyypin kehityksessä olivat pelisuunnittelu sekä grafiikan ja äänien tuottaminen.
Opinnäytetyön yhteydessä järjestetyn toteutuksen avulla käytäntöä verrattiin teoriaan. Opinnäytetyön toiminnallisen osion yhteydessä varmennettiin toimivia käytäntöjä sekä pohdittiin prototyyppauksen vaiheissa ilmenneitä ja potentiaalisia ongelmia, kuten aikataulujen tuomia rajoitteita ja riskejä. Prototyyppausen toteutukseen osallistuvilta pelinkehittäjiltä kerättiin tietoa ryhmähaastattelun ja verkkoon luodun kyselytutkimuksen avulla. Kysely ja haastattelu osoittivat, että syntynyttä prototyyppauksen prosessia pidettiin osallistujien keskuudessa hyödyllisenä työkaluna startup-yrityksen prototyyppaukseen. Opinnäytetyön tekijä uskoo, että malli on sovellettavissa myös yksityisille pelinkehittäjille sekä pelialan opiskelijoille.