Facebookin ja Instagramin ylläpidon ohjeistus SSP Finlandille
Sakko, Markus (2016)
Sakko, Markus
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157866
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa yleistyy koko ajan. Jotta yrityksessä osataan toimia oikein, sosiaalisessa mediassa on syytä luoda kattava ohjeistus siellä toimimiseen. Yritysten palvelut ja tuotteet ovat nousseet sosiaalisessa mediassa kuluttajien arvioinnin kohteiksi ja muiden kuluttajien mielipiteet vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Sosiaalisen median palvelut tarjoavat suuren mahdollisuuden yrityksille vuoropuheluun kuluttajien kanssa ja sitä on syytä hyödyntää.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle. Yritys on Select Service Partner Finland, joka operoi ravintolatoimintaa Helsinki-Vantaan lentokentällä sekä maakuntalentokentillä. Työn tavoitteena on luoda ohjeistus Facebookin ja Instagramin ylläpidosta SSP Finlandin toimipisteiden esimiehille. Työn teoriapohjassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa. Näiden aiheiden tutkiminen auttoi ohjeistuksen kokoamisessa yritykselle.
Digitaalisen markkinoinnin avulla yritysten on helpompi viestiä kuluttajalle reaaliajassa. Internetmarkkinointia ei tule sekoittaa digitaaliseen markkinointiin, koska digitaalinen markkinointi kattaa muitakin keinoja markkinoida kuin pelkkä internet. Digitaalista markkinointia voidaan toteuttaa muuallakin kuin internetissä esimerkiksi kehittyneessä mobiilimediassa.
Markkinointiviestinnän suunnittelu unohtuu usein isoissakin yrityksissä. Suunnittelu on kaiken lähtökohta, jotta voidaan toteuttaa viestintää halutulla tavalla. Markkinointiviestinnän ohella sisältöstrategian suunnittelu sosiaalista mediaa varten on tärkeää. Markkinointiviestinnän ja sisältöstrategian suunnittelussa on samoja vaiheita joita on otettava huomioon. Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää.
Sosiaalisella medialla eli ”somella” tarkoitetaan yhteisöpalveluiden käyttäjien välistä toimintaa. Käyttäjät voivat luoda yhteisöjä, profiileja ja jakaa mielipiteitä ajankohtaisista asioista sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median avulla voidaan viestiä ympäri maailmaa. Sosiaalinen media on luotu internetpohjalle, jossa ihmiset voivat keskustella ja olla kontaktissa muiden käyttäjien kanssa. Monet yritykset käyttävät sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän keinona, mutta sitä voidaan käyttää moneen muuhunkin tarkoitukseen. Yritysten käyttäessä sosiaalista mediaa on niiden ymmärrettävä riskitekijät, mutta samalla mitata siitä saatua hyötyä.
Pohdinnassa analysoin opinnäytetyöprosessin onnistumista sekä kerron kehitysideoita.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle. Yritys on Select Service Partner Finland, joka operoi ravintolatoimintaa Helsinki-Vantaan lentokentällä sekä maakuntalentokentillä. Työn tavoitteena on luoda ohjeistus Facebookin ja Instagramin ylläpidosta SSP Finlandin toimipisteiden esimiehille. Työn teoriapohjassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa. Näiden aiheiden tutkiminen auttoi ohjeistuksen kokoamisessa yritykselle.
Digitaalisen markkinoinnin avulla yritysten on helpompi viestiä kuluttajalle reaaliajassa. Internetmarkkinointia ei tule sekoittaa digitaaliseen markkinointiin, koska digitaalinen markkinointi kattaa muitakin keinoja markkinoida kuin pelkkä internet. Digitaalista markkinointia voidaan toteuttaa muuallakin kuin internetissä esimerkiksi kehittyneessä mobiilimediassa.
Markkinointiviestinnän suunnittelu unohtuu usein isoissakin yrityksissä. Suunnittelu on kaiken lähtökohta, jotta voidaan toteuttaa viestintää halutulla tavalla. Markkinointiviestinnän ohella sisältöstrategian suunnittelu sosiaalista mediaa varten on tärkeää. Markkinointiviestinnän ja sisältöstrategian suunnittelussa on samoja vaiheita joita on otettava huomioon. Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää.
Sosiaalisella medialla eli ”somella” tarkoitetaan yhteisöpalveluiden käyttäjien välistä toimintaa. Käyttäjät voivat luoda yhteisöjä, profiileja ja jakaa mielipiteitä ajankohtaisista asioista sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median avulla voidaan viestiä ympäri maailmaa. Sosiaalinen media on luotu internetpohjalle, jossa ihmiset voivat keskustella ja olla kontaktissa muiden käyttäjien kanssa. Monet yritykset käyttävät sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän keinona, mutta sitä voidaan käyttää moneen muuhunkin tarkoitukseen. Yritysten käyttäessä sosiaalista mediaa on niiden ymmärrettävä riskitekijät, mutta samalla mitata siitä saatua hyötyä.
Pohdinnassa analysoin opinnäytetyöprosessin onnistumista sekä kerron kehitysideoita.