TEKNIIKAN RINNALLE TUNNETTA : Tunteiden välittäminen ja yhteyden luominen keskustelijoiden välille puhelintulkkauksessa
Kujanpää, Sara (2016)
Kujanpää, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035933
Tiivistelmä
Kujanpää, Sara. Tekniikan rinnalle tunnetta: Tunteiden välittäminen ja yhteyden luominen keskustelijoiden välille puhelintulkkauksessa. Kevät 2016, 52 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten puhelintulkkauksessa välitetään tunteita ja luodaan yhteyden tunne kuulevan osapuolen ja kuuron osapuolen välille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään tunteita ja sosiaalisia taitoa sekä niiden merkitystä tulkkaustilanteissa. Toisessa osassa kuvataan viittomakielistä puhelintulkkausta Suomessa. Kolmannessa osassa esitellään suomalainen puhelinetiketti.
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastattelun muodossa syksyllä 2015. Ryhmähaastattelun kohderyhmä koostui yhdeksästä (9) Kansaneläkelaitoksen Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen välittäjästä, joilla on runsaasti kokemusta puhelintulkkauksesta.
Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja sen jäsentelyssä hyödynnettiin yksinkertaista koodausta. Aineiston tulosten perusteella tunteiden välittämiseen ja keskustelijoiden välisen yhteyden tunteen luomiseen vaikuttavat erityisesti puhelinetiketin tuttuus ja kulttuurierot, keskustelijoiden ominaispiirteet ja puhelun luonne, erilaiset tunteet sekä yhteyden tunne keskustelijoiden välillä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten puhelintulkkauksessa välitetään tunteita ja luodaan yhteyden tunne kuulevan osapuolen ja kuuron osapuolen välille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään tunteita ja sosiaalisia taitoa sekä niiden merkitystä tulkkaustilanteissa. Toisessa osassa kuvataan viittomakielistä puhelintulkkausta Suomessa. Kolmannessa osassa esitellään suomalainen puhelinetiketti.
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastattelun muodossa syksyllä 2015. Ryhmähaastattelun kohderyhmä koostui yhdeksästä (9) Kansaneläkelaitoksen Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen välittäjästä, joilla on runsaasti kokemusta puhelintulkkauksesta.
Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja sen jäsentelyssä hyödynnettiin yksinkertaista koodausta. Aineiston tulosten perusteella tunteiden välittämiseen ja keskustelijoiden välisen yhteyden tunteen luomiseen vaikuttavat erityisesti puhelinetiketin tuttuus ja kulttuurierot, keskustelijoiden ominaispiirteet ja puhelun luonne, erilaiset tunteet sekä yhteyden tunne keskustelijoiden välillä.