Pohjois-Suomen lukioiden opinto-ohjaajien tietämys metsäalasta ja metsätalousinsinöörin ammatista : Metsätalousinsinöörikoulutuksen markkinointihanke
Mattila, Niina (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188541
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa metsätalousinsinöörikoulutuksen markkinointihanketta. Hankkeen tavoitteena oli lisätä metsätalousinsinöörikoulutuksen vetovoimaa lisäämällä nuorten luonto- ja metsätietoutta yhteistyössä metsätalouden koulu-tusta tarjoavien ammattikorkeakoulujen ja metsäalan työnantajien kanssa. Opinnäytetyöllä selvitettiin Pohjois-Suomen lukioiden opinto-ohjaajien tietoisuutta metsäalasta sekä metsätalousinsinöörin ammatista. Taustalla oli halu lisätä opinto-ohjaajien kiinnostusta metsäalaa kohtaan, jotta he esittelisivät useammin metsätalousinsinöörikoulutusta vaihtoehtona lukiolaisille. Selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui yleisesti metsien monikäytöstä ja metsäte-ollisuudesta. Viitekehyksessä kerrotaan myös metsäalan ammattilaisten muut-tuvasta ja osin jo muuttuneesta toimintaympäristöstä uusine haasteineen. Muutosta toimintaympäristöön ovat tuoneet muun muassa metsäalan uudet investoinnit ja biotalous, unohtamatta uudistunutta metsälakia ja tekniikkaa. Muutokset heijastuvat myös metsätalousinsinöörikoulutukseen.
Työn lähtökohtana on Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan lukioiden opinto-ohjaajille tehty kyselytutkimus. Kysely on suunniteltu touko – syyskuussa 2015 ja se lähetettiin opinto-ohjaajille sähköisessä muodossa lokakuun alussa 2015. Vastausprosentiksi muodostui 50 prosenttia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lukioiden opinto-ohjaajilla on kes-kimäärin kohtalaisen hyvät tiedot metsäklusterista ja metsätalousinsinöörin toimenkuvasta. Biotaloudesta kysyttäessä vastauksista kävi ilmi, että opinto-ohjaajilla oli osittain vääriä käsityksiä asiasta. Tärkeimmiksi metsäasioiksi miel-lettiin perinteiset puutuotteet ja virkistyskäyttö. Vastaajat olivat myös kiinnostu-neita saamaan lisää tietoa metsäalasta.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui yleisesti metsien monikäytöstä ja metsäte-ollisuudesta. Viitekehyksessä kerrotaan myös metsäalan ammattilaisten muut-tuvasta ja osin jo muuttuneesta toimintaympäristöstä uusine haasteineen. Muutosta toimintaympäristöön ovat tuoneet muun muassa metsäalan uudet investoinnit ja biotalous, unohtamatta uudistunutta metsälakia ja tekniikkaa. Muutokset heijastuvat myös metsätalousinsinöörikoulutukseen.
Työn lähtökohtana on Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan lukioiden opinto-ohjaajille tehty kyselytutkimus. Kysely on suunniteltu touko – syyskuussa 2015 ja se lähetettiin opinto-ohjaajille sähköisessä muodossa lokakuun alussa 2015. Vastausprosentiksi muodostui 50 prosenttia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lukioiden opinto-ohjaajilla on kes-kimäärin kohtalaisen hyvät tiedot metsäklusterista ja metsätalousinsinöörin toimenkuvasta. Biotaloudesta kysyttäessä vastauksista kävi ilmi, että opinto-ohjaajilla oli osittain vääriä käsityksiä asiasta. Tärkeimmiksi metsäasioiksi miel-lettiin perinteiset puutuotteet ja virkistyskäyttö. Vastaajat olivat myös kiinnostu-neita saamaan lisää tietoa metsäalasta.