Peliohjelmoinnin koulutusmateriaali
Lappi, Jouko (2016)
Lappi, Jouko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella, toteuttaa sekä testata nuoriso-ohjaajille suunnattu opetusmateriaali peliohjelmointiin Unity3D-pelimoottorilla ja C#-kielellä. Opinnäytetyön materiaali tuli osaksi menetelmäkansiota, josta vastaa Diginuoret Ry. Menetelmäkansion avulla nuoriso-ohjaajat ympäri Suomen pystyvät pitämään peliohjelmoinnin kursseja paikallisille nuorille.
Materiaali sisältää suppean teoriapainotteisen osan ohjelmoinnin perusteisiin C#-kielellä sekä kaksi esimerkkipeliä. Toinen peleistä on päältäpäin kuvattu avaruuspeli ja toinen sivulta päin kuvattu tasoloikka. Kummankin pelin tarkoituksena on havainnollistaa suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä kysymyksiä ja saada lukija pohtimaan pelien soveltamista omaan toimintaan. Pelien lisäksi tehtiin Powerpoint-esityksiä, joiden avulla pystyy toteuttaamaan pelit itse sekä opettelemaan Unityn sisäänrakennettuja ominaisuuksia.
Materiaalia testattiin tammi - toukokuu 2016 välisenä aikana Kuopiossa Press Start -pelinkehitys toiminnassa johon osallistui 13 nuorta. Toiminta toteutettiin yhteistyössä Kuopion kaupungin nuorisotoimen kanssa. Nuoret olivat 18 – 24-vuotiaita. Nuorista noin puolet olivat kiinnostuneet peliohjelmoinnista. Toiminnan aikana nuoret saivat aikaiseksi lyhyen sivultapäin kuvatun tasohyppelypelin. Toiminnassa käytettiin Spriter-ohjelmaa animointiin, GIMP-kuvankäsittelyohjelmaa grafiikan luomiseen sekä Audacityä äänituotannoon.
Materiaalin testauksen yhteydessä todettiin, ettei se saavuta asetettuja tavoitteita yksinkertaisuudessaan. Materiaalia pystyy käyttämään tukena järjestettävässä toiminnassa, mutta sen avulla ei pysty opettelemaan ohjelmointia.
Materiaali sisältää suppean teoriapainotteisen osan ohjelmoinnin perusteisiin C#-kielellä sekä kaksi esimerkkipeliä. Toinen peleistä on päältäpäin kuvattu avaruuspeli ja toinen sivulta päin kuvattu tasoloikka. Kummankin pelin tarkoituksena on havainnollistaa suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä kysymyksiä ja saada lukija pohtimaan pelien soveltamista omaan toimintaan. Pelien lisäksi tehtiin Powerpoint-esityksiä, joiden avulla pystyy toteuttaamaan pelit itse sekä opettelemaan Unityn sisäänrakennettuja ominaisuuksia.
Materiaalia testattiin tammi - toukokuu 2016 välisenä aikana Kuopiossa Press Start -pelinkehitys toiminnassa johon osallistui 13 nuorta. Toiminta toteutettiin yhteistyössä Kuopion kaupungin nuorisotoimen kanssa. Nuoret olivat 18 – 24-vuotiaita. Nuorista noin puolet olivat kiinnostuneet peliohjelmoinnista. Toiminnan aikana nuoret saivat aikaiseksi lyhyen sivultapäin kuvatun tasohyppelypelin. Toiminnassa käytettiin Spriter-ohjelmaa animointiin, GIMP-kuvankäsittelyohjelmaa grafiikan luomiseen sekä Audacityä äänituotannoon.
Materiaalin testauksen yhteydessä todettiin, ettei se saavuta asetettuja tavoitteita yksinkertaisuudessaan. Materiaalia pystyy käyttämään tukena järjestettävässä toiminnassa, mutta sen avulla ei pysty opettelemaan ohjelmointia.