Suomi-vaatteen tekijöitä: Vaatetusteollisuuden kehitys 1900-luvulta 2010-luvulle
Korhonen, Niina (2016)
Korhonen, Niina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198774
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin sukeltamaan syvälle suomalaisen vaateteollisuuden ytimeen ja selvittämään erityisesti, mitkä asiat ja ilmiöt vaikuttivat Suomen vaateteollisuuden kehitykseen ja sen asteittaiseen rappeutumiseen. Selvityksellisessä työssä aiheeseen paneuduttiin suurimpien ja historiallisesti merkittävimpien suomalaisbrändien kautta tukeutumalla aikaisempiin tutkimustuloksiin ja kirjallisiin teoksiin. Alaa tarkasteltiin kaupallisesta näkökulmasta, vaatetussuunnittelusta ja historiasta kiinnostuneella otteella. Suomen vaatetusteollisuuden historiaa käsittelevässä luvussa käytiin läpi kullekin vuosikymmenelle keskeisiä ilmiöitä, henkilöitä ja yrityksiä.
Tarkastelun keskiössä olivat vaateteollisuushistorian lisäksi vaatetusalan tämänhetkiset ilmiöt ja kehityssuuntaukset Suomessa. Keskeisiä teemoja olivat kuluttajien arvojen muutokset sekä suomalainen yritystoiminta ja kilpailukyky vaatetusalalla. Milloin suomivaatteesta tuli vientituote? Millaisena suomivaate näyttäytyy maailmalla nyt? Mihin suomalainen kilpailukyky kaupallisella vaatealalla perustuu?
Tarkastelun keskiössä olivat vaateteollisuushistorian lisäksi vaatetusalan tämänhetkiset ilmiöt ja kehityssuuntaukset Suomessa. Keskeisiä teemoja olivat kuluttajien arvojen muutokset sekä suomalainen yritystoiminta ja kilpailukyky vaatetusalalla. Milloin suomivaatteesta tuli vientituote? Millaisena suomivaate näyttäytyy maailmalla nyt? Mihin suomalainen kilpailukyky kaupallisella vaatealalla perustuu?