Verkkosivujen ostajan opas
Ojanen, Laura (2016)
Ojanen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208847
Tiivistelmä
Tässä produktiivisessa opinnäytetyössä käsitellään internetsivustojen merkitystä yritysten myynnin ja viestinnän välineenä, sekä kuvataan tyypillisen verkkosivuprojektin kulkua suun- nittelusta aina julkaisuun asti. Verkkosivujen ostajan oppaan tarkoituksena on olla apuna yri- tyksille, yhteisöille ja järjestöille, jotka suunnittelevat verkkosivujensa päivitystä täyttämään nykyisiä tarpeita ja vastaamaan uutta visuaalista ilmettä. Työssä käydään läpi verkkosivupro- jektin eri vaiheita ja annetaan käytännön vinkkejä ostoprosessin sujuvaan läpivientiin verkkosivukumppanin kanssa.
Olen työskennellyt verkkosivustojen parissa vuodesta 2010 yritysten markkinointi- ja viestintätiimeissä vastaten yrityksen verkkosivujen päivittämisestä ja ylläpidosta. Viimeiset kaksi vuotta olen ollut verkkosivuja suunnittelevan ja toteuttavan digitoimiston projektipäällikkönä ja vastannut eri suuruisten verkkosivuprojektien läpiviennistä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Olen useassa verkkosivuprojektissa huomannut, että monet verkkosivuihin ja niiden ostamiseen liittyvät osa-alueet ovat asiakkaalla hukassa ja koin, että ostajan oppaalle voisi olla tarvetta. Itse asiakkaana vastaavissa projekteissa olleena arvostin suuresti sitä käytännön apua, jota silloiselta verkkosivukumppaniltani sain. Tämän oppaan on tarkoitus toimia vastaavanlaisena apuna muille.
Vaikka internet ja verkkosivustot ovat kaikille arkipäivää, ovat niiden toiminnallisuudet ja mahdollisuudet monille niiden parissa työskenteleville edelleen hämärän peitossa. On totta, ettei kaikkien tarvitse monimutkaista tekniikkaa sivustojen taustalla ymmärtääkään, mutta pienistäkin tiedonmurusista tai ainakin kiinnostuksesta aiheeseen, on verkkosivustojen ostoprosessissa hyötyä. Tällöin ymmärrys esimerkiksi projektin kustannusrakenteeseen paranee ja kommunikointi suunnitteluvaiheessa on sujuvampaa.
Olen työskennellyt verkkosivustojen parissa vuodesta 2010 yritysten markkinointi- ja viestintätiimeissä vastaten yrityksen verkkosivujen päivittämisestä ja ylläpidosta. Viimeiset kaksi vuotta olen ollut verkkosivuja suunnittelevan ja toteuttavan digitoimiston projektipäällikkönä ja vastannut eri suuruisten verkkosivuprojektien läpiviennistä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Olen useassa verkkosivuprojektissa huomannut, että monet verkkosivuihin ja niiden ostamiseen liittyvät osa-alueet ovat asiakkaalla hukassa ja koin, että ostajan oppaalle voisi olla tarvetta. Itse asiakkaana vastaavissa projekteissa olleena arvostin suuresti sitä käytännön apua, jota silloiselta verkkosivukumppaniltani sain. Tämän oppaan on tarkoitus toimia vastaavanlaisena apuna muille.
Vaikka internet ja verkkosivustot ovat kaikille arkipäivää, ovat niiden toiminnallisuudet ja mahdollisuudet monille niiden parissa työskenteleville edelleen hämärän peitossa. On totta, ettei kaikkien tarvitse monimutkaista tekniikkaa sivustojen taustalla ymmärtääkään, mutta pienistäkin tiedonmurusista tai ainakin kiinnostuksesta aiheeseen, on verkkosivustojen ostoprosessissa hyötyä. Tällöin ymmärrys esimerkiksi projektin kustannusrakenteeseen paranee ja kommunikointi suunnitteluvaiheessa on sujuvampaa.