Yrityksen näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa, Case Globe Hope
Asikainen, Miisa (2016)
Asikainen, Miisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka lisätään näkyvyyttä jo olemassa olevan yrityksen sosiaalisen median kanavien aktivoimisella. Työn toimeksianto tuli suomalaiselta Globe Hope –nimiseltä design-alan yritykseltä. Globe Hope valmistaa tuotteensa kierrätys- sekä ylijäämämateriaaleista. Sosiaalisen median markkinoinnin tutkimus sekä opinnäytetyöntekijän opinnot muotimarkkinoinnin parissa toimivat työn pohjana. Työn tavoite oli selvittää erilaisia keinoja kasvattaa näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyössä järjestettiin empiirinen tutkimusjakso, jonka avulla pystyttiin seuraamaan tuloksia seuraajamäärien kasvussa. Empiirisen tutkimusjakson pohjana oli benchmarkkaus samankaltaisten yritysten sosiaalisen median käytöstä. Tutkimusjakson aikana kokeiltiin sekä orgaanista että maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin erilaisten kuvatyyppien ja kampanjoiden vaikutusta kuvien suosioon Facebookissa sekä Instagramissa.
Tutkimustuloksista näkyy aktiivisuuden vaikutus julkaisujen kattavuusmääriin ja sosiaalisen median sivustojen seuraajamäärien kasvuun. Työn tuloksena selvisivät yritykselle tehokkaimmat sosiaalisen median markkinoinnin keinot ja sisältö. Opinnäytetyö osoitti sosiaalisen median tärkeyden sekä pienellä budjetilla saavutetut tulokset. Sosiaalisen median aktivointi tuotti jo lyhyellä aikavälillä hyviä tuloksia.
Opinnäytetyössä järjestettiin empiirinen tutkimusjakso, jonka avulla pystyttiin seuraamaan tuloksia seuraajamäärien kasvussa. Empiirisen tutkimusjakson pohjana oli benchmarkkaus samankaltaisten yritysten sosiaalisen median käytöstä. Tutkimusjakson aikana kokeiltiin sekä orgaanista että maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin erilaisten kuvatyyppien ja kampanjoiden vaikutusta kuvien suosioon Facebookissa sekä Instagramissa.
Tutkimustuloksista näkyy aktiivisuuden vaikutus julkaisujen kattavuusmääriin ja sosiaalisen median sivustojen seuraajamäärien kasvuun. Työn tuloksena selvisivät yritykselle tehokkaimmat sosiaalisen median markkinoinnin keinot ja sisältö. Opinnäytetyö osoitti sosiaalisen median tärkeyden sekä pienellä budjetilla saavutetut tulokset. Sosiaalisen median aktivointi tuotti jo lyhyellä aikavälillä hyviä tuloksia.