Oppia kilpa kaikki : Ajatuksia ja kokemuksia pianokilpailuista
Pulkka, Laura (2016)
Pulkka, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208940
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojektissa tarkasteltiin pianokilpailuihin osallistumisen merkitystä pianonsoiton ammattiopiskelijan näkökulmasta. Projekti koostui 22.1.2015 Kuopion Musiikkikeskuksessa järjestetystä ”Oppia kilpa kaikki” -soolokonsertista, jossa tekijä esitti Leevi Madetoja -pianokilpailuun valmistamaansa ohjelmaa, Leevi Madetoja -kilpailuun osallistumisesta Oulussa 27.2.2015 sekä kirjallisesta osuudesta. Kirjallisessa työssä käsitellään pianokil-pailuihin liittyviä ilmiöitä lähdeaineiston valossa sekä käydään läpi opinnäytekonserttiin ja Leevi Madetoja -pianokilpailuun valmistautumista sekä tunnelmia konsertin ja kilpailun jälkeen. Taiteellisen osuuden painotus työssä oli 4/5 ja kirjallisen osuuden 1/5.
Projektin tavoitteena yleisellä tasolla oli jäsentää ja pohtia pianokilpailuun osallistumisen prosessia ja sen merkitystä ammattiopiskelijalle. Taiteellisessa osuudessa musiikillisena tavoitteena oli rakentaa ehyt konserttikokonaisuus, löytää vapaa olo soittamiseen ja tuoda esille omia musiikillisia näkemyksiä. Projektin tavoitteena oli myös tukea Leevi Madetoja -pianokilpailuun valmistautumista. Tavoitteet toteutuivat hyvin, ja projekti oli tekijälleen antoisa ja opettavainen.
Projektissa todettiin pianokilpailujen voivan palvella ammattiopiskelijan oppimista hyvin, mikäli kilpailuun osallistu-misen tavoitteena on oman osaamisen kehittäminen. Negatiiviseen kilpailukokemukseen syynä todettiin voivan olla kilpailumenestyksen asettaminen tavoitteeksi oman kehittymisen sijaan tai opiskelijan osaamisen tason riittämät-tömyys valitun kilpailun tasoon tai ohjelmistoon nähden. Opettajan asenteen merkitys kilpailun kautta oppimisen toteutumiseen todettiin keskeiseksi.
Projektin tavoitteena yleisellä tasolla oli jäsentää ja pohtia pianokilpailuun osallistumisen prosessia ja sen merkitystä ammattiopiskelijalle. Taiteellisessa osuudessa musiikillisena tavoitteena oli rakentaa ehyt konserttikokonaisuus, löytää vapaa olo soittamiseen ja tuoda esille omia musiikillisia näkemyksiä. Projektin tavoitteena oli myös tukea Leevi Madetoja -pianokilpailuun valmistautumista. Tavoitteet toteutuivat hyvin, ja projekti oli tekijälleen antoisa ja opettavainen.
Projektissa todettiin pianokilpailujen voivan palvella ammattiopiskelijan oppimista hyvin, mikäli kilpailuun osallistu-misen tavoitteena on oman osaamisen kehittäminen. Negatiiviseen kilpailukokemukseen syynä todettiin voivan olla kilpailumenestyksen asettaminen tavoitteeksi oman kehittymisen sijaan tai opiskelijan osaamisen tason riittämät-tömyys valitun kilpailun tasoon tai ohjelmistoon nähden. Opettajan asenteen merkitys kilpailun kautta oppimisen toteutumiseen todettiin keskeiseksi.