Kelkkaillen keväthangilla : Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana
Hannula, Jenna (2016)
Hannula, Jenna
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198749
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja Suomen moottorikelkkasäätiö ylläpitää Santa’s House of Snowmobiles - näyttelyä Rovaniemen Napapiirillä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä näyttelyn tunnettuutta, jotta kävijämäärät kasvaisivat.
Opinnäytetyössä tunnettuuden kasvattamiseen käytettiin asiakkaita osallistavaa markkinointia. Asiakkaille järjestettiin kuvakilpailu, jossa hyödynnettiin sosiaalisen median kanavia. Käytännössä tämä tapahtui lanseeraamalla tunniste eli hashtag (#MySnowmobileMoment), jonka alle asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat pystyivät lisäämään omat kelkkailuaiheiset kuvansa.
Työn kehittämismenetelmä oli innovointi. Työssä käytettiin osallistavaa markkinointia tunnettuuden kasvattamiseksi ja projektin hallintaan käytettiin ajanhallinnan taulukoita. Kuvakilpailuun liittyen järjestettiin tapahtuma, jossa kyseisellä tunnisteella merkatuista kuvista julkistettiin voittaja. Tapahtumaan kuului muun muassa palkintojenjako, kanttiini, arvontaa sekä muuta ohjelmaa. Opinnäytetyön pohjalta laadittiin malli, jota mukailemalla voidaan toteuttaa samantapainen kuvakilpailu.
Opinnäytetyössä tunnettuuden kasvattamiseen käytettiin asiakkaita osallistavaa markkinointia. Asiakkaille järjestettiin kuvakilpailu, jossa hyödynnettiin sosiaalisen median kanavia. Käytännössä tämä tapahtui lanseeraamalla tunniste eli hashtag (#MySnowmobileMoment), jonka alle asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat pystyivät lisäämään omat kelkkailuaiheiset kuvansa.
Työn kehittämismenetelmä oli innovointi. Työssä käytettiin osallistavaa markkinointia tunnettuuden kasvattamiseksi ja projektin hallintaan käytettiin ajanhallinnan taulukoita. Kuvakilpailuun liittyen järjestettiin tapahtuma, jossa kyseisellä tunnisteella merkatuista kuvista julkistettiin voittaja. Tapahtumaan kuului muun muassa palkintojenjako, kanttiini, arvontaa sekä muuta ohjelmaa. Opinnäytetyön pohjalta laadittiin malli, jota mukailemalla voidaan toteuttaa samantapainen kuvakilpailu.