Facebookin hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa
Nyystää, Markus (2016)
Nyystää, Markus
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239119
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tamperelaiselle nahka-alan erikoisliikkeelle kohdennettu Facebook-mainoskampanja. Mainoskampanjan tarkoituksena oli saada yrityksen Facebook-sivulle näyttöjä ja lisätä sen tykkääjiä, eli seuraajia. Samalla tutkitaan myös sitä, miten kohdennettu Facebook-mainos tavoitti yrityksen potentiaaliset asiakkaat.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuuden käsittelyllä, jossa keskitytään digitaaliseen markkinointiin yleisesti ja tutustutaan Facebook-mainoskampanjan luomiseen vaiheittain. Teoriaosuuden jälkeen jatketaan kohdeyrityksen esittelyllä, jossa käsitellään yrityksen taustoja, tuotteita ja kohderyhmää, markkinointikeinoja sekä toimialan yleistilannetta. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä teoriaosuudessa käytettiin asiaa tutkivia kirjallisuuslähteitä. Työn toiminnallinen osuus keskittyy yritysesittelyn lisäksi mainoksen luomisen vaiheisiin ja loppupuolella raportoidaan mainoskampanjan tuloksista, annetaan kehitysehdotukset, ja esitetään toimeksiantajan palaute kampanjan toimivuudesta. Toiminnallisen osuuden aineistona hyödynnettiin empiirisen havainnoinnin lisäksi yrittäjälle toteutettua haastattelua.
Yrittäjälle toteutetussa haastattelussa selvisi, että yritys on keskittynyt täysin digitaalisiin markkinointikeinoihin, mutta Facebookia ei hyödynnetty tarpeeksi markkinointikanavana. Yrityksellä oli aikaisempaa kokemusta maksullisen Facebook-markkinoinnin kokeilusta, mutta tuloksista ei koettu olevan konkreettista hyötyä yritykselle.
Osana opinnäytetyötä teimme yhdessä yrittäjän kanssa kaksi viikkoa kestäneen kohdennetun Facebook-mainoskampanjan, jossa mainostimme sivujulkaisua yrityksen uusista tuotteista. Mainoksen kokonaisbudjetti oli 60 euroa, mainos tavoitti kokonaisuudessaan 5660 käyttäjää. Yritystä seuraavien käyttäjien määrä kasvoi 39 käyttäjällä. Mainoskampanja koettiin tehokkaaksi keinoksi tavoittaa yrityksen potentiaalinen kohderyhmä. Kehitysehdotuksena suositellaan, että yritys jatkaisi kohdennettujen kampanjoiden toteuttamista ja mahdollisesti hyödyntäisi muita visuaalisesti tehokkaita kampanjoita, kuten esimerkiksi videon käyttämistä kohdennetussa markkinoinnissaan.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuuden käsittelyllä, jossa keskitytään digitaaliseen markkinointiin yleisesti ja tutustutaan Facebook-mainoskampanjan luomiseen vaiheittain. Teoriaosuuden jälkeen jatketaan kohdeyrityksen esittelyllä, jossa käsitellään yrityksen taustoja, tuotteita ja kohderyhmää, markkinointikeinoja sekä toimialan yleistilannetta. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä teoriaosuudessa käytettiin asiaa tutkivia kirjallisuuslähteitä. Työn toiminnallinen osuus keskittyy yritysesittelyn lisäksi mainoksen luomisen vaiheisiin ja loppupuolella raportoidaan mainoskampanjan tuloksista, annetaan kehitysehdotukset, ja esitetään toimeksiantajan palaute kampanjan toimivuudesta. Toiminnallisen osuuden aineistona hyödynnettiin empiirisen havainnoinnin lisäksi yrittäjälle toteutettua haastattelua.
Yrittäjälle toteutetussa haastattelussa selvisi, että yritys on keskittynyt täysin digitaalisiin markkinointikeinoihin, mutta Facebookia ei hyödynnetty tarpeeksi markkinointikanavana. Yrityksellä oli aikaisempaa kokemusta maksullisen Facebook-markkinoinnin kokeilusta, mutta tuloksista ei koettu olevan konkreettista hyötyä yritykselle.
Osana opinnäytetyötä teimme yhdessä yrittäjän kanssa kaksi viikkoa kestäneen kohdennetun Facebook-mainoskampanjan, jossa mainostimme sivujulkaisua yrityksen uusista tuotteista. Mainoksen kokonaisbudjetti oli 60 euroa, mainos tavoitti kokonaisuudessaan 5660 käyttäjää. Yritystä seuraavien käyttäjien määrä kasvoi 39 käyttäjällä. Mainoskampanja koettiin tehokkaaksi keinoksi tavoittaa yrityksen potentiaalinen kohderyhmä. Kehitysehdotuksena suositellaan, että yritys jatkaisi kohdennettujen kampanjoiden toteuttamista ja mahdollisesti hyödyntäisi muita visuaalisesti tehokkaita kampanjoita, kuten esimerkiksi videon käyttämistä kohdennetussa markkinoinnissaan.