Perehdyttämismallin kehittäminen
Korvenoja, Salla (2016)
Korvenoja, Salla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229112
Tiivistelmä
Perehdyttäminen on yksi tärkeimmistä henkilöstöprosesseista yrityksessä. Tästä huolimatta se on kuitenkin valitettavan usein laiminlyöty, tai aliarvostettu prosessi. Hyvällä perehdytyksellä työntekijä pääsee nopeammin kiinni tehokkaaseen työntekoon ja luontaiseksi osaksi uutta työyhteisöä. Lisäksi perehdytys luo pohjan sitoutumiselle ja parhaimmillaan motivoi uutta työntekijää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia yritykselle perehdyttämismalli, joka on erityisesti suunnattu ohjaajalle. Ohjaajat edustavat suurinta työntekijäryhmää yrityksessä. Kohdeyrityksenä on yksityisellä sosiaalialalla toimiva yritys, joka on nopeasti kasvattanut toimintaansa, ja yritykseen on rekrytoitu paljon uusia työntekijöitä lyhyessä ajassa. Johtuen yrityksen toiminnan nopeasta kasvusta, oli perehdyttämismallille todellinen tarve.
Perehdyttämismallin pohjaksi tein tutkimuksen perehdyttämisen nykytilanteesta yrityksessä. Tiedonkeruumenetelminä käytin sähköistä kyselylomaketta, sekä ohjaajan työpäivän havainnointia. Tutkimus, tiedonkeruu ja opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana.
Opinnäytetyön perimmäiseksi teoreettiseksi viitekehykseksi muotoutui kirjallisuuskatsauksen perusteella hyvin selkeä malli. Perehdyttäminen alkaa ennen työntekijän aloitusta esivalmisteluilla ja yleisiin työsuhdeasioihin perehdyttämisellä. Tämän jälkeen esitellään yritys ja työyhteisö, minkä jälkeen perehdytetään itse työtehtäviin. Perehdyttämistä ja oppimista seurataan ja arvioidaan jatkuvasti, ja lopuksi käydään koeaikakeskustelu 4 – 8 viikon jälkeen.
Tulokset osoittivat, että perehdytys ei ole ollut prosessina toimiva yrityksessä tähän asti. Etenkin tiedon kulussa ja jakamisessa oli ollut ongelmia. Vastaajat toivoivat perehdytystä kehitettävän etenkin työn käytännön asioiden perehdytyksen osalta. Esimiehet kaipaisivat myös jotain kättä pidempää perehdyttämisen tueksi.
Pienestä otannasta huolimatta saatuja tuloksia pystyttiin käyttämään hyödyksi, ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Lopputuotoksena syntyi perehdyttämismalli yritykselle. Mallia voidaan hyödyntää myös muiden työntekijäryhmien perehdyttämisessä. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi myös arviointilomakepohja perehdyttämisen arviointia varten.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia yritykselle perehdyttämismalli, joka on erityisesti suunnattu ohjaajalle. Ohjaajat edustavat suurinta työntekijäryhmää yrityksessä. Kohdeyrityksenä on yksityisellä sosiaalialalla toimiva yritys, joka on nopeasti kasvattanut toimintaansa, ja yritykseen on rekrytoitu paljon uusia työntekijöitä lyhyessä ajassa. Johtuen yrityksen toiminnan nopeasta kasvusta, oli perehdyttämismallille todellinen tarve.
Perehdyttämismallin pohjaksi tein tutkimuksen perehdyttämisen nykytilanteesta yrityksessä. Tiedonkeruumenetelminä käytin sähköistä kyselylomaketta, sekä ohjaajan työpäivän havainnointia. Tutkimus, tiedonkeruu ja opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana.
Opinnäytetyön perimmäiseksi teoreettiseksi viitekehykseksi muotoutui kirjallisuuskatsauksen perusteella hyvin selkeä malli. Perehdyttäminen alkaa ennen työntekijän aloitusta esivalmisteluilla ja yleisiin työsuhdeasioihin perehdyttämisellä. Tämän jälkeen esitellään yritys ja työyhteisö, minkä jälkeen perehdytetään itse työtehtäviin. Perehdyttämistä ja oppimista seurataan ja arvioidaan jatkuvasti, ja lopuksi käydään koeaikakeskustelu 4 – 8 viikon jälkeen.
Tulokset osoittivat, että perehdytys ei ole ollut prosessina toimiva yrityksessä tähän asti. Etenkin tiedon kulussa ja jakamisessa oli ollut ongelmia. Vastaajat toivoivat perehdytystä kehitettävän etenkin työn käytännön asioiden perehdytyksen osalta. Esimiehet kaipaisivat myös jotain kättä pidempää perehdyttämisen tueksi.
Pienestä otannasta huolimatta saatuja tuloksia pystyttiin käyttämään hyödyksi, ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Lopputuotoksena syntyi perehdyttämismalli yritykselle. Mallia voidaan hyödyntää myös muiden työntekijäryhmien perehdyttämisessä. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi myös arviointilomakepohja perehdyttämisen arviointia varten.