Virtuell gemenskap : E-klubb för barn som är placerade på barnhem och går i årskurs 2-4
Johansson, Nea; Gyllenbögel, Martina; Mäkinen, Alexandra; Johansson, Ninni (2016)
Johansson, Nea
Gyllenbögel, Martina
Mäkinen, Alexandra
Johansson, Ninni
Yrkeshögskolan Novia
2016
digitaalinen oppimateriaaliAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239150
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Virtuaalinen yhteisöllisyys on osa E-clubbing -hanketta, jonka tavoitteena on rakentaa palvelumuoto e-kerhotoiminnalle. Toiminta keskittyy voimavarojen vahvistamiseen.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat lastenkotiin sijoitetut lapset, jotka käyvät peruskoulun 2.-4. luokkaa. Työn tavoitteena on suunnitella hyvin toimiva digitaalinen palvelu, jonka avulla voidaan vahvistaa lapsen omia voimavaroja. Jotta tavoitteeseen päästään, on tehtävä analyysi kohderyhmästä, jossa kohderyhmän tarpeet määritellään. Kohderyhmän tarpeet saadaan esille kirjallisuushaun avulla. Kirjallisuushaun tuloksista käy ilmi, että kohderyhmällä on tarve kehittää sosiaalisia taitoja sekä vahvistaa itsetuntoa ja yhteisöllisyyden tunnetta. E-kerhotoiminnan tarkoituksena onkin kehittää näitä tarpeita.
E-clubbing -hankeessa käytetään palvelumuotoilua menetelmänä. Palvelumuotoilu on monitieteellinen toimintatapa, joka yhdistää erilaisia menetelmiä ja työkaluja eri tieteenaloista. Työn prosessi seuraa Stickdornin ja Schneiderin periaatteita palvelumuotoilusta. Nämä periaatteet ovat käyttäjäkeskeisyys, luominen yhdessä, loogisesti mutta iteratiivisesti, eli pienissä vaiheissa, eteneminen, konkretisoiminen sekä holistisuus.
Työn tulos on e-kerhon toimintamalli, joka sisältää kymmenen e-tapaamista Skypen välityksellä. E-tapaamiset on suunniteltu kohderyhmän tarpeiden perusteella. E-tapaamisien rakenteen lisäksi on suunniteltu materiaalipaketti e-kerholle.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat lastenkotiin sijoitetut lapset, jotka käyvät peruskoulun 2.-4. luokkaa. Työn tavoitteena on suunnitella hyvin toimiva digitaalinen palvelu, jonka avulla voidaan vahvistaa lapsen omia voimavaroja. Jotta tavoitteeseen päästään, on tehtävä analyysi kohderyhmästä, jossa kohderyhmän tarpeet määritellään. Kohderyhmän tarpeet saadaan esille kirjallisuushaun avulla. Kirjallisuushaun tuloksista käy ilmi, että kohderyhmällä on tarve kehittää sosiaalisia taitoja sekä vahvistaa itsetuntoa ja yhteisöllisyyden tunnetta. E-kerhotoiminnan tarkoituksena onkin kehittää näitä tarpeita.
E-clubbing -hankeessa käytetään palvelumuotoilua menetelmänä. Palvelumuotoilu on monitieteellinen toimintatapa, joka yhdistää erilaisia menetelmiä ja työkaluja eri tieteenaloista. Työn prosessi seuraa Stickdornin ja Schneiderin periaatteita palvelumuotoilusta. Nämä periaatteet ovat käyttäjäkeskeisyys, luominen yhdessä, loogisesti mutta iteratiivisesti, eli pienissä vaiheissa, eteneminen, konkretisoiminen sekä holistisuus.
Työn tulos on e-kerhon toimintamalli, joka sisältää kymmenen e-tapaamista Skypen välityksellä. E-tapaamiset on suunniteltu kohderyhmän tarpeiden perusteella. E-tapaamisien rakenteen lisäksi on suunniteltu materiaalipaketti e-kerholle.