Moninaiset motiivit : Miksi hakeutua tanssi- ja teatteritaiteen linjalle kansanopistoon
Nurmi, Kateriina (2016)
Nurmi, Kateriina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä teatteri-/tanssitaiteessa kiehtoo nuoria aikuisia niin, että he lähtevät opiskelemaan sitä kansanopistoon. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla kyselylomakkeen avulla Etelä-Pohjanmaan opiston tanssi- ja teatteritaiteen linjalaisia. Analyysi toteutettiin aineistopohjaisena sisältöanalyysinä, jossa pyrittiin kytkemään tulokset aihetta koskeviin muihin tutkimustuloksiin. Tutkimuksen teoria koostui kirjallisuudesta, joka käsitteli teatteritaidetta, kansanopistojen teatteri- ja tanssilinjojen tavoitteita ja sisältöjä, taideharrastusmotiiveja sekä kansanopisto-opiskelijoiden opiskelumotiiveja.
Tärkeimmäksi syyksi miksi tutkittavat olivat hakeutuneet opiskelemaan tanssi- ja teatteritaidelinjalle, ilmenivät kognitiiviset motiivit ja toimintamotiivit: kiinnostus saada uusia virikkeitä, haasteita ja kokemuksia sekä kehittää itseään alalla. Tärkeitä olivat myös ammatilliset motiivit eli hyödyllisten valmiuksien hankkiminen tulevaisuutta varten. Vähemmän tärkeinä pidettiin sosiaalisia ja emotionaalisia motiiveja. Motiivien alaluokissa painottuivat selvästi eniten halu oppia uutta, ammatilliset motiivit sekä viihtyminen.
Opiskelijoiden monenlaiset opiskelumotiivit asettavat haasteita opetuksen tavoitteiden ja sisältöjen laatijoille sekä opetuksen suunnittelijoille. Erilaisten opiskelijoiden ja heidän motiiviensa tunnistaminen on tärkeää ja hyödyttäisi sekä opiskelijoita että opetusta ja ylipäätään oppimista.
Tärkeimmäksi syyksi miksi tutkittavat olivat hakeutuneet opiskelemaan tanssi- ja teatteritaidelinjalle, ilmenivät kognitiiviset motiivit ja toimintamotiivit: kiinnostus saada uusia virikkeitä, haasteita ja kokemuksia sekä kehittää itseään alalla. Tärkeitä olivat myös ammatilliset motiivit eli hyödyllisten valmiuksien hankkiminen tulevaisuutta varten. Vähemmän tärkeinä pidettiin sosiaalisia ja emotionaalisia motiiveja. Motiivien alaluokissa painottuivat selvästi eniten halu oppia uutta, ammatilliset motiivit sekä viihtyminen.
Opiskelijoiden monenlaiset opiskelumotiivit asettavat haasteita opetuksen tavoitteiden ja sisältöjen laatijoille sekä opetuksen suunnittelijoille. Erilaisten opiskelijoiden ja heidän motiiviensa tunnistaminen on tärkeää ja hyödyttäisi sekä opiskelijoita että opetusta ja ylipäätään oppimista.