Musiikin perusteiden portfolio
Tikkanen, Otto (2016)
Tikkanen, Otto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
creative commons attribution-noncommercial-sharealike 1.0 suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-201605239215
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-201605239215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehitystehtävänä on lisätä portfoliomallin sekä säveltämiseen perustuvien tehtävien käyttöä musiikin perusteiden opetuksessa. Tätä varten tutkittiin musiikin perusteiden historiaa ja taustaa oppiaineena. Lisäksi selvitettiin erityisesti kirjallisten tehtävien sekä portfoliotyöskentelyn historiaa ja pedagogista taustaa. Tehtävissä kehitettävinä asioina nousivat esille reflektio ja prosessioppiminen, joita on mahdollista toteuttaa myös musiikin perusteiden ryhmämuotoisessa opetuksessa.
Musiikin perusteiden tai musiikin teorian kirjalliset tehtävät ovat aiemmin pohjautuneet lähes yksinomaan mekaaniselle täyttämiselle tai nimeämiselle. Tällainen työtapa on tehokas, mutta se ei saisi muodostua pääsisällöksi musiikin perusteiden kirjallisessa työskentelyssä. Kirjallisten tehtävien sisältöä ja tarkoitusta tutkittiin oppikirjojen sisällönanalyysilla. Analyysin perusteella selvisi, että oppikirjoissa on edelleen samantyyppisiä tehtäviä kuin Suomen musiikkioppilaitosten liiton aiemmin julkaisemissa mallikokeissa. Näiden rinnalle on kuitenkin luotu uudenlaisia, esimerkiksi juuri sävellystyöskentelyä sisältäviä tehtäviä.
Työni sisältää myös toimintatutkimuksen piirteitä, sillä olen suunnitellut tehtäviä, jotka harjoittavat ohjatusti musiikin perusteissa tarvittavia taitoja ja soveltuvat portfolioon. Nämä tehtävät ovat työn liitteenä sekä verkkosivustolla mupeportfolio.fi. Tehtävät on suunniteltu siten, että yhtä oikeaa vastausta ei ole, vaan oppilas saa tuoda oman näkemyksensä asiasta esiin kokeilemalla vapaasti esimerkiksi säveltämistä erilaisilla musiikin ilmiöillä. Tällaisten kokeilemista ja valintojen tekemistä sisältävien töiden kokoamiseen soveltuu hyvin portfolio.
Uskon että työni kartoittaa oppikirjojen tehtävätyyppejä, niiden kehittämismahdollisuuksia ja portfoliotyöskentelyä siten, että musiikin perusteiden opetuksen jatkuvasti kehittyvässä ammattikentässä voidaan tätä tietoa hyödyntää. Opettajan työtä rikastuttavat juuri erilaiset kokeilut ja projektit, joiden avulla kukin voi löytää itselleen ja siten varmasti myös oppilaille mieluisia ja oppimisen tehokkaasti mahdollistavia työtapoja.
Musiikin perusteiden tai musiikin teorian kirjalliset tehtävät ovat aiemmin pohjautuneet lähes yksinomaan mekaaniselle täyttämiselle tai nimeämiselle. Tällainen työtapa on tehokas, mutta se ei saisi muodostua pääsisällöksi musiikin perusteiden kirjallisessa työskentelyssä. Kirjallisten tehtävien sisältöä ja tarkoitusta tutkittiin oppikirjojen sisällönanalyysilla. Analyysin perusteella selvisi, että oppikirjoissa on edelleen samantyyppisiä tehtäviä kuin Suomen musiikkioppilaitosten liiton aiemmin julkaisemissa mallikokeissa. Näiden rinnalle on kuitenkin luotu uudenlaisia, esimerkiksi juuri sävellystyöskentelyä sisältäviä tehtäviä.
Työni sisältää myös toimintatutkimuksen piirteitä, sillä olen suunnitellut tehtäviä, jotka harjoittavat ohjatusti musiikin perusteissa tarvittavia taitoja ja soveltuvat portfolioon. Nämä tehtävät ovat työn liitteenä sekä verkkosivustolla mupeportfolio.fi. Tehtävät on suunniteltu siten, että yhtä oikeaa vastausta ei ole, vaan oppilas saa tuoda oman näkemyksensä asiasta esiin kokeilemalla vapaasti esimerkiksi säveltämistä erilaisilla musiikin ilmiöillä. Tällaisten kokeilemista ja valintojen tekemistä sisältävien töiden kokoamiseen soveltuu hyvin portfolio.
Uskon että työni kartoittaa oppikirjojen tehtävätyyppejä, niiden kehittämismahdollisuuksia ja portfoliotyöskentelyä siten, että musiikin perusteiden opetuksen jatkuvasti kehittyvässä ammattikentässä voidaan tätä tietoa hyödyntää. Opettajan työtä rikastuttavat juuri erilaiset kokeilut ja projektit, joiden avulla kukin voi löytää itselleen ja siten varmasti myös oppilaille mieluisia ja oppimisen tehokkaasti mahdollistavia työtapoja.