Föräldr@styrka : En e-klubb för småbarnsföräldrar
Gottberg, Åsa; Enqvist, Guy; Björk, Camilla (2016)
Gottberg, Åsa
Enqvist, Guy
Björk, Camilla
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249436
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on kehittää malli, jossa pienten lasten vanhemmille voidaan
tarjota tukea arjessa erilaisten verkkopohjaisten työkalujen avulla. Tämän työn avulla
tukea tarjotaan sähköisen e-kerhon muodossa. Työn menetelmänä käytetään
palvelumuotoilua. Hypoteesiin sekä kohderyhmäanalyysiin käytetään olemassa olevaa
kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Työssä kartoitetaan Suomessa asuvien pienten lasten vanhempien arjessa kohtaamia
haasteita sekä lapsiperheille tarjottavia palveluita. Näiden tietojen perusteella luodun
e-kerhon tarkoituksena on täydentää jo olemassa olevia palvelujärjestelmiä.
Työn päätelmänä on, että tällaiselle palvelujärjestelmälle vaikuttaisi olevan tarvetta. Ekerhon
käyttöön liittyy kuitenkin monia haasteita, kuten esimerkiksi virtuaalisten
kohtaamisten tekninen toteuttaminen.
E-kerhossa painotetaan muilta vanhemmilta saatavaa vertaistukea. Tärkeänä
pidetään myös sitä, että toimintaa ohjaa koulutettu asiantuntija, joka toimii sekä
ohjaajana että neuvojana. Vuorovaikutus nähdään tärkeässä roolissa niin suhteissa
kuin vanhemmuudessa. E-kerhon ohjelmissa sekä teemoissa korostuu
vuorovaikutuksen merkitys. vanhemmat virtuaali
tarjota tukea arjessa erilaisten verkkopohjaisten työkalujen avulla. Tämän työn avulla
tukea tarjotaan sähköisen e-kerhon muodossa. Työn menetelmänä käytetään
palvelumuotoilua. Hypoteesiin sekä kohderyhmäanalyysiin käytetään olemassa olevaa
kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Työssä kartoitetaan Suomessa asuvien pienten lasten vanhempien arjessa kohtaamia
haasteita sekä lapsiperheille tarjottavia palveluita. Näiden tietojen perusteella luodun
e-kerhon tarkoituksena on täydentää jo olemassa olevia palvelujärjestelmiä.
Työn päätelmänä on, että tällaiselle palvelujärjestelmälle vaikuttaisi olevan tarvetta. Ekerhon
käyttöön liittyy kuitenkin monia haasteita, kuten esimerkiksi virtuaalisten
kohtaamisten tekninen toteuttaminen.
E-kerhossa painotetaan muilta vanhemmilta saatavaa vertaistukea. Tärkeänä
pidetään myös sitä, että toimintaa ohjaa koulutettu asiantuntija, joka toimii sekä
ohjaajana että neuvojana. Vuorovaikutus nähdään tärkeässä roolissa niin suhteissa
kuin vanhemmuudessa. E-kerhon ohjelmissa sekä teemoissa korostuu
vuorovaikutuksen merkitys.