Tarinankerronta matkailuyrityksen strategisena työkaluna : Case Villa Ruotsi
Ruotsi, Lari-Pekka; Ruotsi, Anne-Mari (2016)
Ruotsi, Lari-Pekka
Ruotsi, Anne-Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269952
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Vasta viime aikoina innovatiivisissa yrityksissä on alettu tiedostaa tarinankerronnan tuoma lisäarvo liiketoiminnalle. Sisältömarkkinointi on mullistanut markkinointiviestinnän ja palvelumuotoilu on esillä kaikkialla. Tarinallistamiselle on ilmassa tilaus.
Tämän työn tekijät ovat perustamassa eläkepäiviään varten pienimuotoisen matkailualan yrityksen Espanjaan. Yrityksessään he aikovat hyödyntää tarinan käytön mahdollisuuksia ja tämän työn tarkoituksena onkin perehdyttää heidät tarinan käyttöön strategisena työkaluna ja niihin mahdollisuuksiin ja uhkiin joita tarinankerronta tuo matkailualan yritykselle ja erityisesti tämän työn case-yritykselle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja teemahaastattelua. Kohdeyrityksistä haluttiin selvittää, kuinka yritykset olivat käyttäneet tarinankerrontaa ja millaista hyötyä ja lisäarvoa siitä oli saatu ja miten lisäarvoa oli arvioitu tai mitattu. Teemahaastattelu tehtiin tarinallistamisen asiantuntijalle, ja haastattelu purettiin samojen teemojen kautta kuin kyselytutkimuskin.
Keskeisimpinä tuloksina työstä saatiin kokonaisvaltainen kuva tarinallistamisen toimivuudesta matkailuyrityksen strategisena työkaluna sekä tietoa tarinan käyttöön liittyvistä riskeistä. Lisäksi saatiin erilaisia tarinankerronnan keinoja. Näistä Villa Ruotsin -strategiatyöhön työkaluiksi valikoituivat storyboard ja stooripuu, synty- ydin- ja yritystarinat sekä sosiaalinen tarinankerronta. Tutkimuksen mukaan tarinankerrontaa oli hyödynnetty eniten palvelumuotoilussa.
Tulevaisuudessa sosiaalinen tarinankerronta ja siihen liittyvä osaaminen erilaisine esitysalustoineen sekä digitaalisuuden myötä tulevien mahdollisuuksien hyödyntäminen tuo tarinallistamiselle edelleen uusia ulottuvuuksia.
Vasta viime aikoina innovatiivisissa yrityksissä on alettu tiedostaa tarinankerronnan tuoma lisäarvo liiketoiminnalle. Sisältömarkkinointi on mullistanut markkinointiviestinnän ja palvelumuotoilu on esillä kaikkialla. Tarinallistamiselle on ilmassa tilaus.
Tämän työn tekijät ovat perustamassa eläkepäiviään varten pienimuotoisen matkailualan yrityksen Espanjaan. Yrityksessään he aikovat hyödyntää tarinan käytön mahdollisuuksia ja tämän työn tarkoituksena onkin perehdyttää heidät tarinan käyttöön strategisena työkaluna ja niihin mahdollisuuksiin ja uhkiin joita tarinankerronta tuo matkailualan yritykselle ja erityisesti tämän työn case-yritykselle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja teemahaastattelua. Kohdeyrityksistä haluttiin selvittää, kuinka yritykset olivat käyttäneet tarinankerrontaa ja millaista hyötyä ja lisäarvoa siitä oli saatu ja miten lisäarvoa oli arvioitu tai mitattu. Teemahaastattelu tehtiin tarinallistamisen asiantuntijalle, ja haastattelu purettiin samojen teemojen kautta kuin kyselytutkimuskin.
Keskeisimpinä tuloksina työstä saatiin kokonaisvaltainen kuva tarinallistamisen toimivuudesta matkailuyrityksen strategisena työkaluna sekä tietoa tarinan käyttöön liittyvistä riskeistä. Lisäksi saatiin erilaisia tarinankerronnan keinoja. Näistä Villa Ruotsin -strategiatyöhön työkaluiksi valikoituivat storyboard ja stooripuu, synty- ydin- ja yritystarinat sekä sosiaalinen tarinankerronta. Tutkimuksen mukaan tarinankerrontaa oli hyödynnetty eniten palvelumuotoilussa.
Tulevaisuudessa sosiaalinen tarinankerronta ja siihen liittyvä osaaminen erilaisine esitysalustoineen sekä digitaalisuuden myötä tulevien mahdollisuuksien hyödyntäminen tuo tarinallistamiselle edelleen uusia ulottuvuuksia.