Suuhygienistin työnkuvan kehittäminen Helsingin kaupungin yliopistohammasklinikalla
Aaltonen, Tuula (2016)
Aaltonen, Tuula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259872
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvattiin Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon Yliopistohammasklinikan suuhygienistin ja kliinisten opettajien moniammatillista työskentelyä ja sen kehittämistä hammaslääketieteen kandidaattien kliinisessä hoitoharjoittelussa.
Teoreettinen viitekehys muodostui pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuoltoalan moniammatillisen yhteistyön ja tiimityön tutkimuksesta ja artikkeleista. Toinen näkökulma oli keskusteleva työtapa ja vuorovaikutus työyhteisössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisprojektina mukaillen pääasiassa Wilhelmssonin jne (2012) metakognitiivista mallia ammatillisen kompetenssin ja moniammatillisen toiminnan arviointiin ja kehittämiseen sekä käyttäen teoreettisesta viitekehyksestä noussutta keskustelevaa työtapaa.
Kehittämisprojektin tuloksena saatiin suuhygienistille laajentunut ja monipuolistunut työnkuva. Suuhygienistin ammatillinen kompetenssi kartoitettiin ja uudet tehtävät perustuvat tälle osaamiselle. Projekti motivoi kliinisiä opettajia jakamaan opetustehtäviään suuhygienistin kanssa.
Kehittämisprojektin tuotoksen eli suuhygienistin uuden työnkuvan voi jakaa kolmeen osa-alueeseen: hammaslääketieteen kandidaattien yksilöohjaukseen, ryhmäohjaukseen sekä moniammatillista yhteistyöohjausta sisältävään työhön yhteistyökumppaneiden kanssa. Suuhygienistin uusi laajentunut työnkuva liitettiin osaksi henkilökunnan ja opiskelijoiden perehdytystä.
Teoreettinen viitekehys muodostui pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuoltoalan moniammatillisen yhteistyön ja tiimityön tutkimuksesta ja artikkeleista. Toinen näkökulma oli keskusteleva työtapa ja vuorovaikutus työyhteisössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisprojektina mukaillen pääasiassa Wilhelmssonin jne (2012) metakognitiivista mallia ammatillisen kompetenssin ja moniammatillisen toiminnan arviointiin ja kehittämiseen sekä käyttäen teoreettisesta viitekehyksestä noussutta keskustelevaa työtapaa.
Kehittämisprojektin tuloksena saatiin suuhygienistille laajentunut ja monipuolistunut työnkuva. Suuhygienistin ammatillinen kompetenssi kartoitettiin ja uudet tehtävät perustuvat tälle osaamiselle. Projekti motivoi kliinisiä opettajia jakamaan opetustehtäviään suuhygienistin kanssa.
Kehittämisprojektin tuotoksen eli suuhygienistin uuden työnkuvan voi jakaa kolmeen osa-alueeseen: hammaslääketieteen kandidaattien yksilöohjaukseen, ryhmäohjaukseen sekä moniammatillista yhteistyöohjausta sisältävään työhön yhteistyökumppaneiden kanssa. Suuhygienistin uusi laajentunut työnkuva liitettiin osaksi henkilökunnan ja opiskelijoiden perehdytystä.