Ulkomaisten laivojen henkilökunnan merimiestaidot luotsien näkökulmasta
Orrenmaa, Harri (2016)
Orrenmaa, Harri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610159
Tiivistelmä
Suomen laivoilla hoidettavasta ulkomaan kauppaliikenteestä lähes kaksi kolmasosaa tehdään ulkomaisilla laivoilla. Suomen rannikko on rikkonainen johtuen lukuisista saarista, ja väylät ovat paikoin kapeita ja matalia nykyaikaisille suurille aluksille. Suomessa talvi tuo lisäksi aluksille omat haasteensa selvitä pakkasessa ja jäiden seassa. Vaaratilanteet voivat huonoissa olosuh-teissa johtaa arvaamattomiin onnettomuuksiin, jotka saattavat aiheuttaa tuhoa ihmisille, omai-suudelle tai ympäristölle. Suomen aluevesillä satamiin saapuvilla ja sieltä lähtevillä aluksilla on luotsinkäyttövelvollisuus, jonka määrittelee luotsauslaki. Lain tarkoituksena on alusliikenteen turvallisuuden edistäminen ja ympäristölle aiheutuvien haittojen ehkäiseminen. Luotsi on suo-malainen ammattimerenkulkija, joka tuntee paikalliset olosuhteet ja luotsattavan väylän perus-teellisesti. Luotsit ovat ulkomaisen laivan ja sen henkilökunnan kanssa tekemisissä laivan saa-puessa ja sen lähtiessä Suomesta. Lisäksi luotsit pystyvät oman ammattitaitonsa perusteella havainnoimaan ja seuraamaan laivan laitteiden ja henkilökunnan toimintaa.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia, esiintyykö Suomen aluevesillä liikennöivissä ul-komaisissa aluksissa jokin havaittavissa oleva riskitekijä, joka voi mahdollisesti aiheuttaa vaaraa ihmisille, omaisuudelle tai ympäristölle Työssä tarkastellaan luotsaustoimintaa ja ulkomaisten alusten liikennettä Suomen satamissa. Työssä käsitellään myös kansainvälisiä turvallisuuteen tähtääviä asetuksia, joiden tulisi olla samankaltaiset kaikilla aluksilla.
Työssä ei ollut tarkoitus verrata ulkomaisia aluksia suomalaisiin aluksiin. Opinnäytetyössä kir-joitettiin ensin tausta-aineisto, jonka jälkeen laadittiin kyselytutkimuksen kysymykset, joihin luotseja pyydettiin vastaamaan. Aineisto ja sen analyysi perustuvat tähän kyselytutkimukseen. Lopuksi kysymykset käytiin yksityiskohtaisesti läpi ja analysoitiin tutkimuksen tulokset.
Kyselytutkimus luotseille osoittaa, että varsinaisesti vaaraa aiheuttavia toimintatapoja tai aluksia ei esiinny Suomen luotsattavilla väylillä. Sen sijaan erityisesti talviolosuhteet lisäävät riskiä ulkomaisilla aluksilla. Tutkimuksen tulosten perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että ulko-maisten alusten päälliköiden manoveeraustaidot talviolosuhteissa ovat selvästi heikommat kuin vastaavasti avovedessä toimiessa. Laivojen henkilökunnan merimiestaitojen todettiin heikenty-neen, alusten reittisuunnitelmissa nähtiin puutteita. Myös turvallisuudessa eri alustyyppien välillä oli selviä eroavaisuuksia siten, että tankkilaivojen ja matkustaja-alusten katsottiin olevan tur-vallisimpia.
Tämä opinnäytetyö onnistui hyvin. Toimeksiantajalle työ osoittaa luotseilla olevan luja ammatti-taito. Työn tuloksien perusteella luotsit voivat turvallisuuden takaamiseksi kiinnittää huomiota niihin asioihin, joissa oli havaittavissa puutteita. Työ antaa hyvät lähtökohdat jatko- tai seuran-tatutkimukselle.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia, esiintyykö Suomen aluevesillä liikennöivissä ul-komaisissa aluksissa jokin havaittavissa oleva riskitekijä, joka voi mahdollisesti aiheuttaa vaaraa ihmisille, omaisuudelle tai ympäristölle Työssä tarkastellaan luotsaustoimintaa ja ulkomaisten alusten liikennettä Suomen satamissa. Työssä käsitellään myös kansainvälisiä turvallisuuteen tähtääviä asetuksia, joiden tulisi olla samankaltaiset kaikilla aluksilla.
Työssä ei ollut tarkoitus verrata ulkomaisia aluksia suomalaisiin aluksiin. Opinnäytetyössä kir-joitettiin ensin tausta-aineisto, jonka jälkeen laadittiin kyselytutkimuksen kysymykset, joihin luotseja pyydettiin vastaamaan. Aineisto ja sen analyysi perustuvat tähän kyselytutkimukseen. Lopuksi kysymykset käytiin yksityiskohtaisesti läpi ja analysoitiin tutkimuksen tulokset.
Kyselytutkimus luotseille osoittaa, että varsinaisesti vaaraa aiheuttavia toimintatapoja tai aluksia ei esiinny Suomen luotsattavilla väylillä. Sen sijaan erityisesti talviolosuhteet lisäävät riskiä ulkomaisilla aluksilla. Tutkimuksen tulosten perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että ulko-maisten alusten päälliköiden manoveeraustaidot talviolosuhteissa ovat selvästi heikommat kuin vastaavasti avovedessä toimiessa. Laivojen henkilökunnan merimiestaitojen todettiin heikenty-neen, alusten reittisuunnitelmissa nähtiin puutteita. Myös turvallisuudessa eri alustyyppien välillä oli selviä eroavaisuuksia siten, että tankkilaivojen ja matkustaja-alusten katsottiin olevan tur-vallisimpia.
Tämä opinnäytetyö onnistui hyvin. Toimeksiantajalle työ osoittaa luotseilla olevan luja ammatti-taito. Työn tuloksien perusteella luotsit voivat turvallisuuden takaamiseksi kiinnittää huomiota niihin asioihin, joissa oli havaittavissa puutteita. Työ antaa hyvät lähtökohdat jatko- tai seuran-tatutkimukselle.