Sektorirajat ylittävän yhteistyön kehittäminen lääkinnällisessä kuntoutuksessa Eurassa
Mäkelä, Annika (2016)
Mäkelä, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Euran alueen yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden välistä yhteistyötä lääkinnällisen kuntoutuksen kentällä. Nykytilan kartoituksen perusteella yhteistyön lujittamiseksi toteutettiin kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän ajatuksena oli yhteistyön parantamisen kautta luoda tilanne, jossa olisi mahdollista toteuttaa asiakaslähtöisempää palvelua ja tukea ajatusta siitä, että sektorien palveluiden tulisi tukea toinen toisiaan.
Sosiaali- ja terveysalan rakennemallien muutos tulevaisuudessa edellyttää sektorien välistä yhteistyötä, jotta asiakkaille pystytään tarjoamaan laadukas ja katkeamaton hoitoketju. Tulevaisuudessa koko terveydenhuollolta edellytetään asiakaslähtöisempää palvelua, jossa korostuvat asiakkaan valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan toimijoiden ja sektorien välistä yhteistyötä sekä organisaatioiden rajapintojen rikkomista. Terveydenhuollon ammattilaisten on tulevaisuudessa nähtävä työkenttä entistä laajemmin ja osattava hahmottaa asiakkaiden hoitopolut terveydenhuollon järjestelmässä.
Kehittämistehtävässä tehdyssä nykytilan kartoituksessa nousi selkeästi esille, ettei sektorien välillä ollut yhteistyötä kuin satunnaisesti. Pitkään alueella toimineilla yksityisillä toimijoilla oli omat toimintatapansa olla yhteydessä julkiseen sektoriin, mutta uusilla yrittäjillä ei ollut kanavia yhteistyöhön. Olemassa olevat toimintatavat eivät olleet millään tavalla systemaattisia. Kehittämistehtävässä luotiin välineitä ja avauksia yhteistyölle, jotta pystyttäisiin toimimaan yhteisten tavoitteiden mukaisesti. Verkostoitumista ja toimijoiden tunnettuutta nostettiin esille kehittämistehtävässä.
Tulevaisuuden haasteena koko terveydenhuollossa tulee olemaan sote-mallin käyttöönotto. Suunnitellut uudet palvelumallit muuttavat nykykäytäntöjä huomattavasti. Terveydenhuollon henkilöstö ei tulevaisuudessa voi tuijottaa vain oman organisaationsa järjestämisvastuuseen, vaan asiakasta on ohjattava sektorista riippumatta. Onnistuneen ohjauksen edellytyksenä tulee olemaan sektorien välinen yhteistyö, jota olisi kehitettävä nykyistä kovemmalla vauhdilla. Muutoksen juna menee jo eteenpäin, mutta valmistelut kentällä laahaavat vielä raskaiden byrokraattisten ongelmien parissa.
Sosiaali- ja terveysalan rakennemallien muutos tulevaisuudessa edellyttää sektorien välistä yhteistyötä, jotta asiakkaille pystytään tarjoamaan laadukas ja katkeamaton hoitoketju. Tulevaisuudessa koko terveydenhuollolta edellytetään asiakaslähtöisempää palvelua, jossa korostuvat asiakkaan valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan toimijoiden ja sektorien välistä yhteistyötä sekä organisaatioiden rajapintojen rikkomista. Terveydenhuollon ammattilaisten on tulevaisuudessa nähtävä työkenttä entistä laajemmin ja osattava hahmottaa asiakkaiden hoitopolut terveydenhuollon järjestelmässä.
Kehittämistehtävässä tehdyssä nykytilan kartoituksessa nousi selkeästi esille, ettei sektorien välillä ollut yhteistyötä kuin satunnaisesti. Pitkään alueella toimineilla yksityisillä toimijoilla oli omat toimintatapansa olla yhteydessä julkiseen sektoriin, mutta uusilla yrittäjillä ei ollut kanavia yhteistyöhön. Olemassa olevat toimintatavat eivät olleet millään tavalla systemaattisia. Kehittämistehtävässä luotiin välineitä ja avauksia yhteistyölle, jotta pystyttäisiin toimimaan yhteisten tavoitteiden mukaisesti. Verkostoitumista ja toimijoiden tunnettuutta nostettiin esille kehittämistehtävässä.
Tulevaisuuden haasteena koko terveydenhuollossa tulee olemaan sote-mallin käyttöönotto. Suunnitellut uudet palvelumallit muuttavat nykykäytäntöjä huomattavasti. Terveydenhuollon henkilöstö ei tulevaisuudessa voi tuijottaa vain oman organisaationsa järjestämisvastuuseen, vaan asiakasta on ohjattava sektorista riippumatta. Onnistuneen ohjauksen edellytyksenä tulee olemaan sektorien välinen yhteistyö, jota olisi kehitettävä nykyistä kovemmalla vauhdilla. Muutoksen juna menee jo eteenpäin, mutta valmistelut kentällä laahaavat vielä raskaiden byrokraattisten ongelmien parissa.