Kuvan sommittelu ja katsojan katseen ohjaus : Toimivan kuvan rakentaminen ja huomion kiinnittäminen olennaiseen
Vaara, Ville (2016)
Vaara, Ville
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910570
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena oli selvittää, kuinka hyvä kuva rakentuu, ja kuinka sommitelmallisin keinoin voidaan vaikuttaa siihen, mihin katsoja kuvassa huomionsa kiinnittää. Aihe on minulle tärkeä sekä graafikkona että harrastuneisuuden kautta kuvataiteilijana, eli työ on tehty täysin itsekkäistä syistä oman oppimisen tueksi, jotta oppisin tekemään parempia kuvia.
Valitsin sommitelman aiheekseni, koska koen sen olevan omassa työskentelyssäni heikoimmin hallussa oleva osa-alue. Lisäksi koin aiheen olevan myös graafiselle suunnittelijalle hyödyllinen, etenkin katsojan katseenohjauksen näkökulmasta mainosgrafiikkaa ajatellen. Miksipä ei olisi, olihan myös yhden päälähteistäni kirjoittanut Andrew Loomis mainoskuvittaja. Vaikka puhunkin maalaustaiteen termein, kaikki mainitut keinot ovat käyttökelpoisia myös muunlaisten kuvien ja visuaalisten elementtien teossa. Toinen päälähteistäni taas oli animaatioelokuvien parissa uransa luoneen Marcos Mateu-Mestren Framed Ink
Tutkiakseni oppimani tiedon paikkansapitävyyttä analysoin yhden Gustave Dorén teoksen, sekä kaksi omaa opinnäytetyön produktion yhteydessä syntynyttä teosta. Omia teoksia tarkastelin kriittisesti ja pohdin, miten korjata niissä ilmenneet sommitelmalliset virheet. Lopuksi pohdin, mitä uutta opin koko tutkielmanteon aikana.
Valitettavasti tutkielman teon yhteydessä ei syntynyt yhtäkään uutta ja mullistavaa teoriaa, mutta opittu tieto on käyttökelpoista henkilökohtaisella tasolla.
Valitsin sommitelman aiheekseni, koska koen sen olevan omassa työskentelyssäni heikoimmin hallussa oleva osa-alue. Lisäksi koin aiheen olevan myös graafiselle suunnittelijalle hyödyllinen, etenkin katsojan katseenohjauksen näkökulmasta mainosgrafiikkaa ajatellen. Miksipä ei olisi, olihan myös yhden päälähteistäni kirjoittanut Andrew Loomis mainoskuvittaja. Vaikka puhunkin maalaustaiteen termein, kaikki mainitut keinot ovat käyttökelpoisia myös muunlaisten kuvien ja visuaalisten elementtien teossa. Toinen päälähteistäni taas oli animaatioelokuvien parissa uransa luoneen Marcos Mateu-Mestren Framed Ink
Tutkiakseni oppimani tiedon paikkansapitävyyttä analysoin yhden Gustave Dorén teoksen, sekä kaksi omaa opinnäytetyön produktion yhteydessä syntynyttä teosta. Omia teoksia tarkastelin kriittisesti ja pohdin, miten korjata niissä ilmenneet sommitelmalliset virheet. Lopuksi pohdin, mitä uutta opin koko tutkielmanteon aikana.
Valitettavasti tutkielman teon yhteydessä ei syntynyt yhtäkään uutta ja mullistavaa teoriaa, mutta opittu tieto on käyttökelpoista henkilökohtaisella tasolla.