Varaosavaraston vastaanottotoiminnan kehittäminen : ABB Drives Service
Veikkolainen, Ville (2016)
Veikkolainen, Ville
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810533
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varaston vastaanottotoiminnan kehittämistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on HUB Logistics Oy, joka vastaa ABB Drives Servicen varaosavaraston operatiivisesta toiminnasta Vantaalla.
Opinnäytetyön tavoite on nopeuttaa tuotteiden vastaanoton läpimenoaikaa. Tutkimusongelmat koostuivat läpimenoaikaan vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä sekä havaittujen ongelmien todentamisesta.
Työ aloitettiin nykyisen prosessin läpikäymisellä sekä oletettujen ongelmien esittelyllä. Oletettujen ongelmien todentamiseksi järjestettiin henkilökunnan haastattelu sekä tuotteiden vastaanottoon kuluvan ajan mittauksia. Lisäksi hyödynnettiin vuonna 2015 kerättyä toimitusten käsittelyaikoihin liittyvää tietoa. Kerättyjen tietojen sekä jatkuvien keskustelujen avulla luotiin yksittäisiä kehitysratkaisuja, joiden avulla vastaanottotoimintaa voidaan tehostaa. Näiden kehityskohteiden perusteella luotiin yritykselle kehityssuunnitelma.
Yksittäisten kehitysratkaisujen tai kehityssuunnitelman toteuttamisen vaikutuksia vastaanoton läpimenoaikaan on vaikea arvioida. Voidaan kuitenkin olettaa, että ongelmakohtien korjaamisella yleinen työskentely tulee nopeutumaan, mikä vaikuttaa positiivisesti läpimenoaikaan.
Työn luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat tutkijan oma historia yrityksen palveluksessa, tiivis yhteistyö vastaanottohenkilöstön kanssa sekä tuotteiden käsittelyaikojen tutkimuksesta saatu pieni otos. Näiden asioiden vaikutuksentyön tuloksiin voidaan olettaa olevan vähäinen ja työn tulosten todenmukaisia.
Opinnäytetyön tavoite on nopeuttaa tuotteiden vastaanoton läpimenoaikaa. Tutkimusongelmat koostuivat läpimenoaikaan vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä sekä havaittujen ongelmien todentamisesta.
Työ aloitettiin nykyisen prosessin läpikäymisellä sekä oletettujen ongelmien esittelyllä. Oletettujen ongelmien todentamiseksi järjestettiin henkilökunnan haastattelu sekä tuotteiden vastaanottoon kuluvan ajan mittauksia. Lisäksi hyödynnettiin vuonna 2015 kerättyä toimitusten käsittelyaikoihin liittyvää tietoa. Kerättyjen tietojen sekä jatkuvien keskustelujen avulla luotiin yksittäisiä kehitysratkaisuja, joiden avulla vastaanottotoimintaa voidaan tehostaa. Näiden kehityskohteiden perusteella luotiin yritykselle kehityssuunnitelma.
Yksittäisten kehitysratkaisujen tai kehityssuunnitelman toteuttamisen vaikutuksia vastaanoton läpimenoaikaan on vaikea arvioida. Voidaan kuitenkin olettaa, että ongelmakohtien korjaamisella yleinen työskentely tulee nopeutumaan, mikä vaikuttaa positiivisesti läpimenoaikaan.
Työn luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat tutkijan oma historia yrityksen palveluksessa, tiivis yhteistyö vastaanottohenkilöstön kanssa sekä tuotteiden käsittelyaikojen tutkimuksesta saatu pieni otos. Näiden asioiden vaikutuksentyön tuloksiin voidaan olettaa olevan vähäinen ja työn tulosten todenmukaisia.