Sadun merkit : Lapset osana osallistavaa suunnittelua kirjastohankkeessa
Puntala, Joni (2016)
Puntala, Joni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710462
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan osallistavaa suunnittelua käsitteenä ja toimintamenetelmänä sekä sen käyttömahdollisuuksia sosiokulttuurisessa työssä lasten kanssa. Opinnäytetyö antaa suuntaa siitä, miten osallistavaa suunnittelua voidaan käyttää kehittämistutkimuksen tiedonhankinnassa sekä projektin suunnittelussa.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajan Ähtärin kaupunginkirjaston Sadun merkit -hankkeen kautta osallistavan suunnittelun menetelmiä. Tarkoituksena on havainnoida, miten osallistaminen soveltuu työskentelyyn lasten suunnitteluprojektissa ja mitä seikkoja tulee ottaa huomioon osallistettaessa lapsia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa osallistamisesta ja osallistavasta suunnittelusta kiinnostuneille ideoita ja työkaluja, joita oikein sovellettuina voidaan käyttää hyödyksi työskentelyssä erilaisissa sosiokulttuurisissa projekteissa. Opinnäytetyö palvelee toimeksiantajan lisäksi kaikkia aiheesta kiinnostuneita erilaisissa kehittämis-, ja suunnitteluprojekteissa työskenteleviä henkilöitä.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajan Ähtärin kaupunginkirjaston Sadun merkit -hankkeen kautta osallistavan suunnittelun menetelmiä. Tarkoituksena on havainnoida, miten osallistaminen soveltuu työskentelyyn lasten suunnitteluprojektissa ja mitä seikkoja tulee ottaa huomioon osallistettaessa lapsia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa osallistamisesta ja osallistavasta suunnittelusta kiinnostuneille ideoita ja työkaluja, joita oikein sovellettuina voidaan käyttää hyödyksi työskentelyssä erilaisissa sosiokulttuurisissa projekteissa. Opinnäytetyö palvelee toimeksiantajan lisäksi kaikkia aiheesta kiinnostuneita erilaisissa kehittämis-, ja suunnitteluprojekteissa työskenteleviä henkilöitä.