"Täällä päiväkodissa kuulee myös lapsen hyvän olemisen" : lapset ja vanhemmat mukana kehittämässä päiväkodin arkea
Erikson, Kirsi (2016)
Erikson, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910564
Tiivistelmä
Uudistuneessa varhaiskasvatuslaissa on huomioitava lasten ja vanhempien osallisuus päivähoitoa suunniteltaessa, toteutettaessa ja arvioidessa. Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää erään vantaalaisen päiväkodin toimintaa ja laatua yhdessä päiväkodin lasten ja vanhempien kanssa. Tavoitteena hankkeelle oli luoda päiväkodille uusi toimintatapa, joka auttaa tulevien toimintakausien alkaessa henkilökuntaa osallistamaan lapset ja vanhemmat paremmin toiminnan suunnitteluun.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Tutkimusai-neiston kehittämismenetelminä olivat henkilökunnasta kootun työryhmän tapaamiset, vanhempien ryhmäkeskusteluilta sekä lasten yksilöhaastatte- lut. Vanhempien ryhmäkeskusteluillan ja lasten yksilöhaastatteluiden avulla saatiin päiväkodille uusia näkökulmia sekä menetelmiä työn kehittämiseksi.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat hyvin tyytyväisiä lapsensa päivähoi- toon. Kritiikkiä hankepäiväkoti sai tiedonkulun puutteellisuudesta, johon päiväkodin työryhmä puuttui heti. Muutos parempaan tiedottamiseen ta- pahtui melko pian hankkeen lopettamisen jälkeen. Lasten haastatteluiden tuloksena henkilökunta sai miettimisen aihetta, miten osallistaa lapset enemmän toiminnan suunnitteluun. Lapset olivat pääosin tyytyväisiä omaan olemiseensa päiväkodissa. Tulokset myös osoittivat, että lasten ääni on saatava paremmin kuuluviin hankepäiväkodissa.
Tämän hankkeen avulla hankepäiväkodille saatiin tuotettua uusi toimintata- pa, jonka avulla asiakasperheet saadaan paremmin huomioiduiksi toimin- taa suunniteltaessa. Konkreettisena tuotoksena päiväkoti sai haastattelu- mallin, joka toimii lapsia haastateltaessa.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Tutkimusai-neiston kehittämismenetelminä olivat henkilökunnasta kootun työryhmän tapaamiset, vanhempien ryhmäkeskusteluilta sekä lasten yksilöhaastatte- lut. Vanhempien ryhmäkeskusteluillan ja lasten yksilöhaastatteluiden avulla saatiin päiväkodille uusia näkökulmia sekä menetelmiä työn kehittämiseksi.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat hyvin tyytyväisiä lapsensa päivähoi- toon. Kritiikkiä hankepäiväkoti sai tiedonkulun puutteellisuudesta, johon päiväkodin työryhmä puuttui heti. Muutos parempaan tiedottamiseen ta- pahtui melko pian hankkeen lopettamisen jälkeen. Lasten haastatteluiden tuloksena henkilökunta sai miettimisen aihetta, miten osallistaa lapset enemmän toiminnan suunnitteluun. Lapset olivat pääosin tyytyväisiä omaan olemiseensa päiväkodissa. Tulokset myös osoittivat, että lasten ääni on saatava paremmin kuuluviin hankepäiväkodissa.
Tämän hankkeen avulla hankepäiväkodille saatiin tuotettua uusi toimintata- pa, jonka avulla asiakasperheet saadaan paremmin huomioiduiksi toimin- taa suunniteltaessa. Konkreettisena tuotoksena päiväkoti sai haastattelu- mallin, joka toimii lapsia haastateltaessa.