K-kauppiaiden työnkuvan vertailu eri ketjukonsepteissa
Penttinen, Antti (2016)
Penttinen, Antti
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui kauppiaiden työnkuvan vertailuun oman kiinnostuksen kautta yrit-tämiseen. Yrittämisen kiinnostus on tullut seuraamalla omia vanhempia, jotka molemmat toimivat kokeneina ruokakauppiaina K-marketissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimiikin juuri K-market Sodankylän kauppias Ari Penttinen.
Työn tavoitteena on tutkia kolmen eri Keskon ketjukonseptin kauppiaiden työnkuvaa ja vertailla niitä kattavasti keskenään. Ketjukonsepteja ovat K-market, K-supermarket ja K-citymarket. Kaup-piaiden toiminnassa keskitytään olennaisesti konkreettiseen työnkuvaan, eli tarkoituksena on kartoittaa kauppiaiden työpäivän sekä työviikon rakenne.
Tutkimuksen tietoperusteessa käydään läpi K-kauppiuutta, yrittäjyyttä sekä kauppakonsepteja koskevia tutkimukselle oleellisia tietoja.Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua. Kustakin ketjukonseptista haastateltiin yksi kauppias kasvotusten puolistrukturoidulla kysymysrungolla.
K-market -kauppias on päivittäisessä työssään suurimman osan myymälän puolella. Toimistotyöt hoitaa kauppiaspuoliso, jolloin kauppiaalle jää suurin osa päivästä asiakasrajapinnassa toimimi-seen. Tätä hän piti ensiarvoisen tärkeänä. K-marketissa johtaminen tapahtui esimerkin voimalla, henkilökunnan rinnalla töitä tehden.
K-supermarketissa kauppiaan työnkuva oli myös hyvin fyysistä ja suurelta osin myymälässä toimimista. Kuitenkin vastuu oli jaettu laajemmin henkilökunnalle, jolloin itse velvoitetta kauppiaalla ei myymälän puolella ollut. Supermarket-kauppias teki itse suurimmaksi osaksi toimistotyöt. Toimistotyöt vievätkin ison osan työpäivästä.
K-citymarket -kauppiaan työnkuva on suurilta osin toimistosta johtamista. Myymälässä työskentely ei ole suuressa osassa enää kaupan suuryksikössä. Johtaminen korostuu kaupan koon ollessa suuri. Monitasoinen organisaatio on tällöin tarpeen.
Eri ketjukonseptien kauppiaiden työnkuvassa on suuri ero. Pienessä kaupassa oma fyysinen työ korostuu johtamisen työkaluna. Suuressa kaupassa kuten Citymarketissa monitasoista organi-saatiota johdetaan ylhäältä alaspäin, joka näkyy työnkuvassa. K-Supermarket on näiden sekoitus sopivassa suhteessa kutakin työnkuvaa. Kauppias voi verrata tuloksia omaan tekemiseen ja käyttää tutkimusta apuna oman työnkuvansa suunnitellussa.
Työn tavoitteena on tutkia kolmen eri Keskon ketjukonseptin kauppiaiden työnkuvaa ja vertailla niitä kattavasti keskenään. Ketjukonsepteja ovat K-market, K-supermarket ja K-citymarket. Kaup-piaiden toiminnassa keskitytään olennaisesti konkreettiseen työnkuvaan, eli tarkoituksena on kartoittaa kauppiaiden työpäivän sekä työviikon rakenne.
Tutkimuksen tietoperusteessa käydään läpi K-kauppiuutta, yrittäjyyttä sekä kauppakonsepteja koskevia tutkimukselle oleellisia tietoja.Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua. Kustakin ketjukonseptista haastateltiin yksi kauppias kasvotusten puolistrukturoidulla kysymysrungolla.
K-market -kauppias on päivittäisessä työssään suurimman osan myymälän puolella. Toimistotyöt hoitaa kauppiaspuoliso, jolloin kauppiaalle jää suurin osa päivästä asiakasrajapinnassa toimimi-seen. Tätä hän piti ensiarvoisen tärkeänä. K-marketissa johtaminen tapahtui esimerkin voimalla, henkilökunnan rinnalla töitä tehden.
K-supermarketissa kauppiaan työnkuva oli myös hyvin fyysistä ja suurelta osin myymälässä toimimista. Kuitenkin vastuu oli jaettu laajemmin henkilökunnalle, jolloin itse velvoitetta kauppiaalla ei myymälän puolella ollut. Supermarket-kauppias teki itse suurimmaksi osaksi toimistotyöt. Toimistotyöt vievätkin ison osan työpäivästä.
K-citymarket -kauppiaan työnkuva on suurilta osin toimistosta johtamista. Myymälässä työskentely ei ole suuressa osassa enää kaupan suuryksikössä. Johtaminen korostuu kaupan koon ollessa suuri. Monitasoinen organisaatio on tällöin tarpeen.
Eri ketjukonseptien kauppiaiden työnkuvassa on suuri ero. Pienessä kaupassa oma fyysinen työ korostuu johtamisen työkaluna. Suuressa kaupassa kuten Citymarketissa monitasoista organi-saatiota johdetaan ylhäältä alaspäin, joka näkyy työnkuvassa. K-Supermarket on näiden sekoitus sopivassa suhteessa kutakin työnkuvaa. Kauppias voi verrata tuloksia omaan tekemiseen ja käyttää tutkimusta apuna oman työnkuvansa suunnitellussa.