YAMK opiskelijoiden kokemuksia kehittymisestään opintojen aikana
Nykänen, Leena (2016)
Nykänen, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810540
Tiivistelmä
Vuonna 2002 aloitetut ammattikorkeakoulujen jatkotutkinnot vakinaistettiin vuonna 2005. Ammattikorkeakouluilla on velvollisuus opintojensa laadun kehittämiseen. Kehittämistoiminnassa on aikaisemmin arvioitu oppimistuloksia, kerätty kokemuksia opettajilta ja myös opiskelijoilta. Tässä työssä keskeisinä tiedonantajina olivat opiskelijat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden kokemuksia omasta oppimisestaan. Työn tavoitteena oli tuottaa opiskelijalähtöisiä ideoita opetuksen kehittämiseen. Työn toimeksiantaja oli Metropolia ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen aineistona oli ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden kirjoittamia esseitä (N=60). Opiskelijoiden kokemuksia on kerätty Johtamisen syventävien opintojen oppimistehtävänä vuosina 2009 – 2011. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja luokiteltu tiedolliseen, taidolliseen ja henkilökohtaiseen kasvuun perustuviin osaamisalueisiin. Lisäksi työssä on kerätty opiskelijoiden tarpeista lähteviä ideoita opintojen edelleen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tulokset olivat suurelta osin yhteneviä aikaisempien tutkimusten kanssa. Opiskelijoiden kokemukset oppimisesta olivat pääosin hyviä. Erityisesti nousi esiin kokemus opintojen positiivisesta vaikutuksesta omaan henkilökohtaiseen kasvuun ihmisenä ja johtajana. Myös verkostoituminen ja moniammatillisuus koettiin opintojen tuottamaksi voimavaraksi. Opintojen tiedollinen anti koettiin pääosin hyväksi, mutta tiukaksi koetun aikataulun takia asioiden omaksumisen koettiin jääneen keskeneräiseksi. Opinnossa saatuja kirjalistoja pidettiin hyvinä ja niiden kautta on mahdollisuus syventää oppimaansa. Tutkimus- ja kehittämisosaamisen koettiin kehittyneen. Erityisesti tiedonhankintataitojen ja tiedon luotettavuuden arviointitaitojen katsottiin kehittyneen opintojen aikana.
Työelämän lainsäädännön ja talousosaamisen opinnoissa koettiin kehittämistarvetta. Myös aikaisemmissa tutkimuksissa on saatu samansuuntaisia tuloksia. Opintojen aikataulutusta, opinnäytteen ajoitusta ja kehittämistyön ohjausta toivottiin kehitettävän. Lisäksi opiskelijat toivoivat lisää käytäntöön sovellettavaa tietoa muun muassa haastaviin henkilöstöhallinnon tehtäviin ja kehityskeskusteluihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden kokemuksia omasta oppimisestaan. Työn tavoitteena oli tuottaa opiskelijalähtöisiä ideoita opetuksen kehittämiseen. Työn toimeksiantaja oli Metropolia ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen aineistona oli ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden kirjoittamia esseitä (N=60). Opiskelijoiden kokemuksia on kerätty Johtamisen syventävien opintojen oppimistehtävänä vuosina 2009 – 2011. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja luokiteltu tiedolliseen, taidolliseen ja henkilökohtaiseen kasvuun perustuviin osaamisalueisiin. Lisäksi työssä on kerätty opiskelijoiden tarpeista lähteviä ideoita opintojen edelleen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tulokset olivat suurelta osin yhteneviä aikaisempien tutkimusten kanssa. Opiskelijoiden kokemukset oppimisesta olivat pääosin hyviä. Erityisesti nousi esiin kokemus opintojen positiivisesta vaikutuksesta omaan henkilökohtaiseen kasvuun ihmisenä ja johtajana. Myös verkostoituminen ja moniammatillisuus koettiin opintojen tuottamaksi voimavaraksi. Opintojen tiedollinen anti koettiin pääosin hyväksi, mutta tiukaksi koetun aikataulun takia asioiden omaksumisen koettiin jääneen keskeneräiseksi. Opinnossa saatuja kirjalistoja pidettiin hyvinä ja niiden kautta on mahdollisuus syventää oppimaansa. Tutkimus- ja kehittämisosaamisen koettiin kehittyneen. Erityisesti tiedonhankintataitojen ja tiedon luotettavuuden arviointitaitojen katsottiin kehittyneen opintojen aikana.
Työelämän lainsäädännön ja talousosaamisen opinnoissa koettiin kehittämistarvetta. Myös aikaisemmissa tutkimuksissa on saatu samansuuntaisia tuloksia. Opintojen aikataulutusta, opinnäytteen ajoitusta ja kehittämistyön ohjausta toivottiin kehitettävän. Lisäksi opiskelijat toivoivat lisää käytäntöön sovellettavaa tietoa muun muassa haastaviin henkilöstöhallinnon tehtäviin ja kehityskeskusteluihin.