VR:N JUNIEN RAVINTOLAVAUNUJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYS : Case AVECRA OY
Hukka, Kirsi (2016)
Hukka, Kirsi
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Avecra Oy. Yritys tarjoaa ravintolapalveluita kaukoliikenteen junissa sekä ravintola-, kahvila- ja kioskipalveluja useilla rautatie-asemilla.
Opinnäytetyö oli tutkimustyö, jossa selvitettiin asiakkaiden käsityksiä VR:n junien ravintolavaunuista. Tutkimus tehtiin tulevaa ravintolavaunukonseptin uudistusta varten. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden käsityksiä nykyisistä ravintolavaunukonsepteista, jotta saadaan asiakasnäkökulmaa uuden konseptin suunnittelua varten.
Tutkimus tehtiin ravintolavaunujen asiakkaille kvantitatiivisena kyselynä, jossa oli mahdollisuus myös vapaaseen palautteeseen. Asiakkaat suhtautuivat kyselyyn myönteisesti ja vastauksia saatiin 164, tavoitteena oli saada vähintään 100 vastausta.
Kyselyssä ilmeni, että vastaajat olivat melko yksimielisiä kaikissa konsepteissa yleisilmeestä ja viihtyvyydestä, siisteydestä, palvelusta sekä taustamusiikin tarpeesta ravintolavaunussa. Myös eroja konseptien kesken ilmeni: Duetto-ravintola oli vastaajien mielestä paras valaistuksen ja tuotevalikoiman osalta ja Bistrossa asiakaspaikkojen riittävyys ja kalusteiden mukavuus olivat muita konsepteja paremmat. Vapaissa palautteissa viihtyisyydestä eniten positiivisia kommentteja sai uusin Duetto-ravintolavaunu. Duetossa ja Pregossa toivottiin ruokailijoille rauhallista ruokailutilaa.
Opinnäytetyö oli tutkimustyö, jossa selvitettiin asiakkaiden käsityksiä VR:n junien ravintolavaunuista. Tutkimus tehtiin tulevaa ravintolavaunukonseptin uudistusta varten. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden käsityksiä nykyisistä ravintolavaunukonsepteista, jotta saadaan asiakasnäkökulmaa uuden konseptin suunnittelua varten.
Tutkimus tehtiin ravintolavaunujen asiakkaille kvantitatiivisena kyselynä, jossa oli mahdollisuus myös vapaaseen palautteeseen. Asiakkaat suhtautuivat kyselyyn myönteisesti ja vastauksia saatiin 164, tavoitteena oli saada vähintään 100 vastausta.
Kyselyssä ilmeni, että vastaajat olivat melko yksimielisiä kaikissa konsepteissa yleisilmeestä ja viihtyvyydestä, siisteydestä, palvelusta sekä taustamusiikin tarpeesta ravintolavaunussa. Myös eroja konseptien kesken ilmeni: Duetto-ravintola oli vastaajien mielestä paras valaistuksen ja tuotevalikoiman osalta ja Bistrossa asiakaspaikkojen riittävyys ja kalusteiden mukavuus olivat muita konsepteja paremmat. Vapaissa palautteissa viihtyisyydestä eniten positiivisia kommentteja sai uusin Duetto-ravintolavaunu. Duetossa ja Pregossa toivottiin ruokailijoille rauhallista ruokailutilaa.