Kauhua Korville : Aidosti pelottavan äänimaailman luominen
Hiltunen, Sami (2016)
Hiltunen, Sami
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010666
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen perehtynyt siihen, kuinka luodaan aidosti pelottava äänimaailma. Käyn työssäni läpi, minkälaisista äänellisistä elementeistä äänimaailmat yleisesti ottaen koostuvat, minkä jälkeen tutkin mitä on kauhu viihteenä. Rajaan kauhuviihteen elokuviin ja peleihin, jotka ovat itselleni entuudestaan tuttuja.
Kauhun tuominen audiovisuaalisiin teoksiin muullakin tavoin kuin pelkästään paikoittaisilla äänekkäillä säikäytyksillä on haasteellista. Opinnäytetyössäni päämääränäni oli selvittää keinoja, joilla voidaan luoda vakuuttavia ja aidosti pelottavia äänimaailmoja, jotka kykenevät vaikuttamaan syvällisemmin ihmismieleen.
Teoriaosassa avaan kauhun audiovisuaalista historiaa ja analysoin kaksi elokuvaa, jotka ovat mielestäni vaikuttaneet genreen. Analysoin myös kohtauksen kauhupelistä Outlast (2013), joka vaikutti oleellisesti oman kuunnelmani tekemiseen. Teoriaaineosto on koottu kirjallisista lähteistä, artikkeleista ja ammattilaisen haastattelusta.
Oikeuskuunnelmaa tehtäessä hyödynnettiin paljon kauhulle ominaisia elementtejä. Kerron työssäni perusteellisesti, kuinka suunnittelimme kuunnelman ja millä tavoin pystyimme jo äänitysvaiheessa vaikuttamaan painostavan ja ahdistavan tunnelman luomiseen. Viimeisessä luvussa selvitän, miten ääniä käyttämällä pystytään luomaan mielikuvia kuulijalle ja miten mielikuvia Oikeuskuunnelmaa tehtäessä pyrittiin luomaan.
Kauhun tuominen audiovisuaalisiin teoksiin muullakin tavoin kuin pelkästään paikoittaisilla äänekkäillä säikäytyksillä on haasteellista. Opinnäytetyössäni päämääränäni oli selvittää keinoja, joilla voidaan luoda vakuuttavia ja aidosti pelottavia äänimaailmoja, jotka kykenevät vaikuttamaan syvällisemmin ihmismieleen.
Teoriaosassa avaan kauhun audiovisuaalista historiaa ja analysoin kaksi elokuvaa, jotka ovat mielestäni vaikuttaneet genreen. Analysoin myös kohtauksen kauhupelistä Outlast (2013), joka vaikutti oleellisesti oman kuunnelmani tekemiseen. Teoriaaineosto on koottu kirjallisista lähteistä, artikkeleista ja ammattilaisen haastattelusta.
Oikeuskuunnelmaa tehtäessä hyödynnettiin paljon kauhulle ominaisia elementtejä. Kerron työssäni perusteellisesti, kuinka suunnittelimme kuunnelman ja millä tavoin pystyimme jo äänitysvaiheessa vaikuttamaan painostavan ja ahdistavan tunnelman luomiseen. Viimeisessä luvussa selvitän, miten ääniä käyttämällä pystytään luomaan mielikuvia kuulijalle ja miten mielikuvia Oikeuskuunnelmaa tehtäessä pyrittiin luomaan.