Suoramainonnan analysointi
Willman, Tiia (2007)
Willman, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on analysoida Etelä-Suomen Sanomien suoramarkkinointikirjeitä. Teoriaosassa selvitetään mielikuvien merkitystä ja muodostumista sekä mainontaa ja suoramarkkinointia ja sen vaikutusprosesseja yleisesti. Suoramarkkinoinnilla on monta ilmenemismuotoa kuten postimyynti, telemarkkinointi ja mobiilimarkkinointi. Suoramarkkinoinnin tärkeimpänä tavoitteena on asiakkuus. Sen avulla pyritään hankkimaan uusia asiakkaita ja parantamaan suhdetta nykyisiin asiakkaisiin. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Etelä-Suomen Sanomille tehdystä suoramarkkinointikirjeiden analysoinnista. Analysoinnin tueksi tehtiin ryhmähaastattelu, jolla pyrittiin selvittämään haastateltavien suhdetta lehteen sekä yleisesti suoramainontaan. Etelä-Suomen Sanomien suoramarkkinointikirjeisiin tutustuttiin läpikäymällä malliesitteitä. Ryhmähaastatteluun osallistui kahdeksan henkilöä. Haastattelu toteutettiin Etelä-Suomen Sanomien tiloissa joulukuussa 2006. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimuksen myötä analysointiin saatiin useita eri mielipiteitä. Tutkimustuloksista ilmeni, että Etelä-Suomen Sanomien suoramainoskirjeet olivat tuttuja kaikille. Kirjeissä kiinnitettiin ensimmäiseksi huomiota kuviin ja väreihin. Tietoa ja tilausvaihtoehtoja oli riittävästi. Kirjeiden ulkomuotoon toivottiin muutosta. Asiakkaiden segmentointiin tulisi myös kiinnittää huomiota.