B&B Höntän kartano : sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Iso-Ilomäki, Vilma (2016)
Iso-Ilomäki, Vilma
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111103
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ensimmäisen vuoden markkinointisuunnitelma sekä lanseerausmarkkinointisuunnitelma suunnitteilla olevalle B&B-majatalolle Siilinjärven Hamulaan. Toimeksiantajana toimii Osto- ja myyntiliike Vilin valinta ky, jonka yrittäjäpariskunta osti vuonna 2014 Hamulasta pienen kartanon. Pariskunta huomasi kartanossa olevan potentiaalia pienimuotoisen B&B-majatalon pyörittämiselle, joten he päättivät alkaa suunnitella tätä tarkemmin. Pariskunnalla ei itsellään ole varsinaista kokemusta markkinoinnista, joten he päättivät antaa sen puolen opinnäytetyön aiheeksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinointisuunnitelman tekoa, lanseerausmarkkinointia sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty esimerkiksi SWOT-analyysia sekä markkinointi-mixiä eli 7P:n kilpailukeinomallia.
Markkinointisuunnitelman tekemistä varten tehtiin työpöytätutkimusta Siilinjärven matkailu- ja majoitustilanteesta sekä selvitettiin sähköpostikyselyllä seitsemältä eri puolilla Suomea toimivalta B&B-majatalolta heidän markkinointikeinojaan. Lisäksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen yrittäjää Jarkko Ahokasta, jotta saatiin selville mitä he markkinointisuunnitelmalta toivovat.
Opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä toimeksiantajalle pidemmällä aikavälillä, sillä he voivat hyödyntää työssä esiteltyä markkinointistrategiaa ja markkinointisuunnitelmaa myös tulevaisuudessa markkinointia suunnitellessaan. Lisäksi yrityksen on tärkeä panostaa aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa myös tulevaisuudessa, jotta se pystyy ylläpitämään asiakassuhteita ja asiakkaiden kiinnostusta, joten opinnäytetyössä esitellyt toiminnot sosiaalisessa mediassa auttavat tässä yritystä jatkossakin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinointisuunnitelman tekoa, lanseerausmarkkinointia sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty esimerkiksi SWOT-analyysia sekä markkinointi-mixiä eli 7P:n kilpailukeinomallia.
Markkinointisuunnitelman tekemistä varten tehtiin työpöytätutkimusta Siilinjärven matkailu- ja majoitustilanteesta sekä selvitettiin sähköpostikyselyllä seitsemältä eri puolilla Suomea toimivalta B&B-majatalolta heidän markkinointikeinojaan. Lisäksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen yrittäjää Jarkko Ahokasta, jotta saatiin selville mitä he markkinointisuunnitelmalta toivovat.
Opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä toimeksiantajalle pidemmällä aikavälillä, sillä he voivat hyödyntää työssä esiteltyä markkinointistrategiaa ja markkinointisuunnitelmaa myös tulevaisuudessa markkinointia suunnitellessaan. Lisäksi yrityksen on tärkeä panostaa aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa myös tulevaisuudessa, jotta se pystyy ylläpitämään asiakassuhteita ja asiakkaiden kiinnostusta, joten opinnäytetyössä esitellyt toiminnot sosiaalisessa mediassa auttavat tässä yritystä jatkossakin.