Personbranding på Radio X3M : Hur man genom personbranding kan ge kanalen ett mervärde
Korpela, Mathilda (2016)
Korpela, Mathilda
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010765
Tiivistelmä
Tämä lopputyö kertoo Radio X3M:istä, sen ulottuvuudesta suomenruotsalaisten keskuudessa sekä miten henkilöbrändäyksen avulla voi tuottaa lisäarvoa kanavalle. Tutkin työssäni henkilöbrändäyksen merkitystä, miten onnistunut henkilöbrändi luodaan ja miten sitä myöskin jatkossa voidaan työstää ja ylläpitää. Valitsin aiheen siksi, että kiinnostukseni henkilöbrändäystä kohtaan kasvoi suuresti tehdessäni viimeistä harjoitteluani Radio X3M:illä. Lopputyössäni käytän eniten kvalitatiivisia, mutta myös kvantitatiivisia menetelmiä saadakseni toivottuja tuloksia. Tutkin jo olemassa olevia tilastoja Radio X3M:in kuulijaluvuista, mutta käytän myös avainhenkilöiden kanssa tekemiäni kvalitatiivisia haastatteluita. Tämän työn tarkoitus on luoda laajempi käsitys henkilöbrändäyksestä, kertoa miten henkilöbrändin parissa voi työskennellä sekä miten sen avulla voi kartuttaa oman tuotteensa suosiota ja luoda sille lisäarvoa. Halusin rajoittaa työni Radio X3M:iin ettei työstä tulisi liian pitkä, ja koska tiesin että siten voisin tutkia kanavaa perin pohjaisesti. Tärkeimpiin viitteisiini kuuluvat Geller (2011) ja Kortesuo (2011), sekä haastattelu-ni. Tulokseni todistavat että henkilöbrändäys antaa kanavalle lisäarvoa ja että kuuntelijoiden omistautuminen kanavalle nousi tietoisen henkilöbrändäyksen takia. Tulokseni näyttävät myöskin sen, että onnistuneessa henkilöbrändäyksessä tärkeintä on olla rehellinen.