TEATTERI-ILMAISUN OHJAAJAN AMMATILLINEN KASVU NÄYTTELIJÄKSI
Rantala, Hannu (2016)
Rantala, Hannu
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111150
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatillista kasvua ammattiteatterissa työskenteleväksi näyttelijäksi. Teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus ei tuo pätevyyttä toimia näyttelijän ammatissa. Siitä huolimatta suomen ammattiteattereissa toimii useita näyttelijöitä, joiden ainoa pohjakoulutus on teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus. Kirjoittaja itse pyrkii työllistymään tulevaisuudessa päätoimisesti näyttelijänä.
Näyttelijän ammatillista kasvua tarkasteltiin teatteri-ilmaisun koulutusohjelman opintojen sekä työelämän kokemusten näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia mahdollisuuksia teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus tarjoaa näyttelijänä kasvamiseen sekä ammatissa työllistymiseen ja työskentelemiseen. Näitä mahdollisuuksia tarkasteltiin myös kolmen eri suomenkielisen koulutusohjelman näyttelijäntyön opetuksen näkökulmasta. Kirjoittaja pohti yhdessä haastateltavien kanssa, mitä etuja teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus voi tarjota näyttelijän ammatissa työskentelyyn nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin teatterialan suhtautumista näyttelijöihin, joilla teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus. Työssä selvitettiin myös, miten näyttelijän ammatti-identiteetti alkaa muodostua teatteri-ilmaisun ohjaajalle? Siinä pohdittiin myös, koska teatteri-ilmaisun ohjaaja voi kutsua itseään näyttelijäksi ja ammattinäyttelijäksi?
Työssä käyvät dialogia keskenään kirjoittajan oma oppimispäiväkirja, teemahaastatteluaineisto sekä näyttelijäntyötä ja ammatillista kasvua käsittelevä teoriakirjallisuus. Tutkimusmenetelmä oli fenomenologinen. Työtä varten haastateltiin neljää eri uransa vaiheissa olevaa teatteri-ilmaisun ohjaajaa, jotka työskentelevät näyttelijänä ammattiteatterissa. Kolme heistä työskenteli päätoimisesti näyttelijänä ja yksi teatterikuraattorina, jonka työnkuvasta 1/3 on näyttelijäntyötä.
Opinnäytetyö osoittaa, että teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus voi edesauttaa näyttelijänä työllistymiseen ja näyttelijän ammatissa työskentelyyn, mutta se on hyvin yksilöllistä, eikä koulutuksen tuomia mahdollisuuksia voida yleistää. Lisäksi suuri merkitys on henkilön omilla ammatillisilla intresseillä ennen koulutusta ja sen aikana. Teatteri-ilmaisun ohjaajan erityispiirteitä näyttelijänä työllistymiseen ja työskentelyyn. Lisäksi voidaan todeta, että ammatillinen kasvuun ja näyttelijän ammatti-identiteettiin liittyy tietynlaisia lainalaisuuksia mutta jokainen kulkee oman yksilöllisen urapolkunsa ja tekee työtään omalla tavallaan. Tärkeintä on löytää omat ammatilliset intressinsä ja kehitettävä niitä eteenpäin jatku-vasti.
Näyttelijän ammatillista kasvua tarkasteltiin teatteri-ilmaisun koulutusohjelman opintojen sekä työelämän kokemusten näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia mahdollisuuksia teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus tarjoaa näyttelijänä kasvamiseen sekä ammatissa työllistymiseen ja työskentelemiseen. Näitä mahdollisuuksia tarkasteltiin myös kolmen eri suomenkielisen koulutusohjelman näyttelijäntyön opetuksen näkökulmasta. Kirjoittaja pohti yhdessä haastateltavien kanssa, mitä etuja teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus voi tarjota näyttelijän ammatissa työskentelyyn nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin teatterialan suhtautumista näyttelijöihin, joilla teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus. Työssä selvitettiin myös, miten näyttelijän ammatti-identiteetti alkaa muodostua teatteri-ilmaisun ohjaajalle? Siinä pohdittiin myös, koska teatteri-ilmaisun ohjaaja voi kutsua itseään näyttelijäksi ja ammattinäyttelijäksi?
Työssä käyvät dialogia keskenään kirjoittajan oma oppimispäiväkirja, teemahaastatteluaineisto sekä näyttelijäntyötä ja ammatillista kasvua käsittelevä teoriakirjallisuus. Tutkimusmenetelmä oli fenomenologinen. Työtä varten haastateltiin neljää eri uransa vaiheissa olevaa teatteri-ilmaisun ohjaajaa, jotka työskentelevät näyttelijänä ammattiteatterissa. Kolme heistä työskenteli päätoimisesti näyttelijänä ja yksi teatterikuraattorina, jonka työnkuvasta 1/3 on näyttelijäntyötä.
Opinnäytetyö osoittaa, että teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus voi edesauttaa näyttelijänä työllistymiseen ja näyttelijän ammatissa työskentelyyn, mutta se on hyvin yksilöllistä, eikä koulutuksen tuomia mahdollisuuksia voida yleistää. Lisäksi suuri merkitys on henkilön omilla ammatillisilla intresseillä ennen koulutusta ja sen aikana. Teatteri-ilmaisun ohjaajan erityispiirteitä näyttelijänä työllistymiseen ja työskentelyyn. Lisäksi voidaan todeta, että ammatillinen kasvuun ja näyttelijän ammatti-identiteettiin liittyy tietynlaisia lainalaisuuksia mutta jokainen kulkee oman yksilöllisen urapolkunsa ja tekee työtään omalla tavallaan. Tärkeintä on löytää omat ammatilliset intressinsä ja kehitettävä niitä eteenpäin jatku-vasti.