Vuorovaikutuksella tulokseen
Saarinen, Tuija (2007)
Saarinen, Tuija
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vuorovaikutuksen vaikutusta yrityksen tulokseen. Tavoitteena on selvittää, miten vuorovaikutuksella voidaan parantaa tulosta sekä, miten vuorovaikutustilanteet saadaan onnistuneeksi. Tämä tutkimus koostuu kahdesta pääteemasta: vuorovaikutuksesta sekä sisäisestä viestinnästä. Vuorovaikutus- osiossa käsitellään pääasiassa esimiehen ja alaisen välisiä vuorovaikutustilanteita sekä tuodaan esiin onnistuneen vuorovaikutuksen kulmakivet. Sisäisen viestinnän osiossa tutkitaan esimies- ja alaisviestintää ja sisäisen viestinnän roolia vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyön teoriaan perehdytään kirjallisuuden sekä lehtiartikkeleiden avulla. Case- osuudessa selvitetään työyhteisön jäsenten mielipiteitä vuorovaikutuksen toimivuudesta sekä niiden vaikutuksesta yrityksen tulokseen. Case- yritykseksi on valittu Lahden Aleksanterinkadun Hesburger. Tutkimuksen mukaan vuorovaikutuksen ja sisäisen viestinnän toimivuudella on yhteys liiketulokseen. Toimiva vuorovaikutus parantaa yrityksen ilmapiiriä ja sitä kautta työyhteisön jäsenet tekevät iloisemmin ja motivoituneemmin töitä, mikä tehostaa tuottavuutta. Työtyytyväisyys heijastuu myös asiakaspalveluun ja sitä kautta parantaa kannattavuutta. Kun yritys pystyy toimimaan innovatiivisesti, kustannustehokkaasti sekä ylläpitämään asiakastyytyväisyyttä, se parantaa yrityksen kilpailukykyä. Sisäisen viestinnän yhteys liiketulokseen oli myös merkittävä: kun tieto kulkee yhteisössä, virheet ja hävikki pienenevät, jolloin kannattavuus paranee. Lisäksi positiivinen rakentava palaute koettiin tärkeäksi tavaksi kehittää yhteistoimintaa.