Selvitys valikoitujen pohjoiskarjalaisten matkailuyrityksien verkkomarkkinoinnista
Markkanen, Marianne (2016)
Markkanen, Marianne
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tasolla valikoitujen matkailuyrityksien verkkomarkkinointi on Pohjois-Karjalassa. Työ on osa Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelma 2015-2017 -hanketta, jonka tavoitteena on kasvattaa pohjoiskarjalalaisten matkailuyrityksien liikevaihtoa ja lisätä työllisyyttä sekä investointeja. Kyseisessä hankkeessa oli elokuussa 2015 mukana 66 yritystä. Toimeksiantajana toimi Karelia Expert Matkailupalvelu Oy, joka toimii matkailun alueorganisaationa Pohjois-Karjalassa ja vastaa alueen matkailumarkkinoinnista sekä tuotekehityksestä.
Opinnäytetyö oli kirjoituspöytätutkimus, sen pääasiallisena aineistona toimi 66 yrityksen kotisivut sekä sosiaalisen median kanavat. Yritykset sijoitettiin e-porras-mallin avulla eri verkkomarkkinoinnin tasoille sekä tutkittiin kotisivuilla käytettyjä kieliä, sosiaalisen median kanavia sekä linkittymistä eri sähköisiin myyntikanaviin. Saatujen tulosten perusteella analysoitiin yritysten verkkomarkkinoinnin nykyisiä tietoja sekä taitoja.
Tuloksien analysoinnista ilmeni, että useille pohjoiskarjalaisilla matkailuyrityksillä on vielä kehitettävää verkkomarkkinoinnissa. Saadut tulokset ovat tukena hanketta varten, ja auttavat parantamaan yhteisiä ongelmakohtia.
Opinnäytetyö oli kirjoituspöytätutkimus, sen pääasiallisena aineistona toimi 66 yrityksen kotisivut sekä sosiaalisen median kanavat. Yritykset sijoitettiin e-porras-mallin avulla eri verkkomarkkinoinnin tasoille sekä tutkittiin kotisivuilla käytettyjä kieliä, sosiaalisen median kanavia sekä linkittymistä eri sähköisiin myyntikanaviin. Saatujen tulosten perusteella analysoitiin yritysten verkkomarkkinoinnin nykyisiä tietoja sekä taitoja.
Tuloksien analysoinnista ilmeni, että useille pohjoiskarjalaisilla matkailuyrityksillä on vielä kehitettävää verkkomarkkinoinnissa. Saadut tulokset ovat tukena hanketta varten, ja auttavat parantamaan yhteisiä ongelmakohtia.