Moderni humanisti vapaa-ajan omatoimimatkailijana Helsingissä
Kervinen, Joonas (2016)
Kervinen, Joonas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211460
Tiivistelmä
Helsinki on Suomen tärkein matkakohde ja houkuttelee ympärivuotisesti monenlaisia matkailijoita. Kesäsesongin aikaan kaupunki täyttyy kansainvälisistä risteilymatkustajista, ja suurin osa matkailupalveluista on toteutettu heidän tarpeidensa ja intressiensä mukaisesti. Ulkomaiset vapaa-ajan omatoimimatkailijat ovat kuitenkin merkittävä kävijäryhmä niin kesällä kuin sesonkikauden ulkopuolella, Suuri osa heistä lukeutuu modernien humanistien viiteryhmään, jota pidetään niin Suomen kuin etenkin Helsingin matkailun tärkeimpien kohderyhmien joukossa, mutta jolle matkailupalveluita toistaiseksi on suhteellisen vähän.
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää omatoimimatkailijoiden odotuksia sekä kiinnostuksen ja tekemisen kohteita lomallaan Helsingissä. Työn yhteydessä toteutetusta kyselytutkimuksesta saatua kvalitatiivista vastausaineistoa analysoidaan ja peilataan Helsingin matkailustrategiaan, alan palvelutarjontaan, aiempiin tutkimuksiin sekä modernien humanistien luonneprofiiliin, jotka toimivat tietoperustana työlle.
Kyselytutkimuksen tulokset vahvistavat ja syventävät käsitystä moderneista humanisteista koostuvien ulkomaisten vapaa-ajan matkailijoiden kohderyhmästä Helsingin matkailussa, kun niitä peilataan valittuun ja raportissa esiteltävään tietoperustaan. Heidän odotuksiaan, lomanviettoaan ja mielenkiinnon kohteita tarkasteltaessa ja vertailtaessa muihin matkailijaryhmiin osoittautui sekä yhtäläisyyksiä että eroja.
Omatoimimatkailijoiden odotukset osoittautuivat melko samankaltaisiksi niiden painotusten kanssa, joilla Helsinkiä markkinoidaan matkakohteena. Esimerkiksi puhdas luonto, moderni ja elävä kaupunkikulttuuri, korkea elämänlaatu, poikkeuksellinen ilmasto, toimiva julkinen liiken-ne, paikallisten ystävällisyys ja sauna löytyivät kaikki vastaajien mielikuvista.
Matkailijoina kohderyhmä on muiden turistien tavoin kiinnostunut perinteisistä turistikohteista, kuten nähtävyyksistä, museoista ja historiallisista kohteista. He kuitenkin viettävät keskimäärin selkeästi pidemmän ajan paikan päällä kuin keskivertomatkailijat Helsingissä. Tämän he käyttävät erityisesti monenlaisten elämysten, nautintojen ja aktiviteettien parissa ruokamaisteluista illanviettoihin ja kulttuuriaktiviteetteihin. Näin he pyrkivät saaman kosketuksen paikalliseen kulttuuriin autenttisessa hengessä. He vaikuttavat olevan myös valmiita sijoittamaan tähän rahaa, vaikka säästäisivät siitä esimerkiksi majoituksessa.
Moderneina humanisteina omatoimimatkailijat viettävät aikaansa paljon siellä missä samanhenkiset ja -ikäiset paikalliset ihmisetkin. He kokevat suomalaisuuden ja paikallisuuden usein laajasta modernista ja kansainvälisestä näkökulmasta käsin, jossa kansallisiin perinteisiin yhdistyvät globaalit ilmiöt ja alakulttuurit sekä urbaanin elämän osa-alueet. Omatoimimatkailijoiden tavoittamisessa internet on etenkin hakukoneoptimoinnin kautta tärkeä, koska tietoa haetaan useista eri lähteistä. Olennaista palveluita suunniteltaessa on, miten heitä lähestytään ja miten ne toteutetaan asiakaslähtöisesti.
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää omatoimimatkailijoiden odotuksia sekä kiinnostuksen ja tekemisen kohteita lomallaan Helsingissä. Työn yhteydessä toteutetusta kyselytutkimuksesta saatua kvalitatiivista vastausaineistoa analysoidaan ja peilataan Helsingin matkailustrategiaan, alan palvelutarjontaan, aiempiin tutkimuksiin sekä modernien humanistien luonneprofiiliin, jotka toimivat tietoperustana työlle.
Kyselytutkimuksen tulokset vahvistavat ja syventävät käsitystä moderneista humanisteista koostuvien ulkomaisten vapaa-ajan matkailijoiden kohderyhmästä Helsingin matkailussa, kun niitä peilataan valittuun ja raportissa esiteltävään tietoperustaan. Heidän odotuksiaan, lomanviettoaan ja mielenkiinnon kohteita tarkasteltaessa ja vertailtaessa muihin matkailijaryhmiin osoittautui sekä yhtäläisyyksiä että eroja.
Omatoimimatkailijoiden odotukset osoittautuivat melko samankaltaisiksi niiden painotusten kanssa, joilla Helsinkiä markkinoidaan matkakohteena. Esimerkiksi puhdas luonto, moderni ja elävä kaupunkikulttuuri, korkea elämänlaatu, poikkeuksellinen ilmasto, toimiva julkinen liiken-ne, paikallisten ystävällisyys ja sauna löytyivät kaikki vastaajien mielikuvista.
Matkailijoina kohderyhmä on muiden turistien tavoin kiinnostunut perinteisistä turistikohteista, kuten nähtävyyksistä, museoista ja historiallisista kohteista. He kuitenkin viettävät keskimäärin selkeästi pidemmän ajan paikan päällä kuin keskivertomatkailijat Helsingissä. Tämän he käyttävät erityisesti monenlaisten elämysten, nautintojen ja aktiviteettien parissa ruokamaisteluista illanviettoihin ja kulttuuriaktiviteetteihin. Näin he pyrkivät saaman kosketuksen paikalliseen kulttuuriin autenttisessa hengessä. He vaikuttavat olevan myös valmiita sijoittamaan tähän rahaa, vaikka säästäisivät siitä esimerkiksi majoituksessa.
Moderneina humanisteina omatoimimatkailijat viettävät aikaansa paljon siellä missä samanhenkiset ja -ikäiset paikalliset ihmisetkin. He kokevat suomalaisuuden ja paikallisuuden usein laajasta modernista ja kansainvälisestä näkökulmasta käsin, jossa kansallisiin perinteisiin yhdistyvät globaalit ilmiöt ja alakulttuurit sekä urbaanin elämän osa-alueet. Omatoimimatkailijoiden tavoittamisessa internet on etenkin hakukoneoptimoinnin kautta tärkeä, koska tietoa haetaan useista eri lähteistä. Olennaista palveluita suunniteltaessa on, miten heitä lähestytään ja miten ne toteutetaan asiakaslähtöisesti.