Sähköpostikampanjan toteutus
Melto, Marko (2007)
Melto, Marko
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy toteuttamaan sähköpostimainoskampanjan putkilinja-yhtiöille, jotka voisivat hyödyntää Ideachip Oy:n tuotteita toiminnassaan. Sähköpostitse toteutettu mainoskampanja on tehty, jotta case yrityksenä toiminut Ideachip Oy saisi kokemusta ja varsinaiset valmiudet toteuttaa sähköpostikampanjoita halutuille kohderyhmilleen. Työssä tutkittiin yleisesti keinoja toteuttaa markkinointikampanja, jonka jälkeen tällä tutkitulla tiedolla toteutettiin yrityksessä tehty sähköpostikampanja. Sähköposti toteutettiin yhdessä yrityksen markkinointihenkilöstön kanssa ja tutkimus perehtyykin antamaan informaatiota, miten sähköpostikampanja tulisi toteuttaa. Sähköpostikampanjaa toteutettaessa tulee noudattaa samoja keinoja kuin varsinaista mainoskampanjaa toteutettaessa. Suunnittelu, kohderyhmänrajaaminen, budjetointi, itse sähköpostin toteutus, tulosten analysointi ja niihin reagointi muodostavat sähköpostikampanjan kokonaisuuden. Tulokset Ideachip Oy:ssä toteutetussa sähköpostikampanjasta olivat, että se suhteessa onnistui kohtuullisesti, mikä tarkoittaa, että 38 prosenttia vastaajista avasivat viestin ja näkivät halutun sanoman. Vastauksia saatiin niin, että viisi prosenttia henkilöistä ottivat yritykseen yhteyttä puhelimen välityksellä ja lähes seitsemän prosenttia heistä ottivat yhteyttä sähköpostin välityksellä. Kohderyhmä oli suhteessa pieni, joten yritys oli tyytyväinen sähköpostikampanjan tuloksiin sekä erityistä huomiota sai vähäinen resurssien ja kustannusten käyttö sähköpostikampanjaa toteutettaessa.