Sähkö- ja hybridiauton koulutusvaatimukset ja oppimisympäristö
Ohenoja, Hannu (2016)
Ohenoja, Hannu
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä suunnitelma sähkö- ja hybridiautojen koulutusvaatimuksista, oppimisympäristöstä ja sen välineistöstä oppilaitokselle. Toimeksiantajana toimi Ammattiopisto Lappian auto-osasto, jolle selvitettiin sähkö- ja hybridiautojen opetukseen toimitilat, missä koulutus olisi mahdollista aloittaa.
Tavoite oli perustaa sähkö- ja hybridiauton huoltoon ja korjaukseen oppimis-ympäristö, joka vahvistaa ja edistää sähkö- ja hybridiautotekniikan tietämystä. Tutkimustyö tukee myös Ammattiopisto Lappian toisen asteen koulutuksen sisällöllistä uudistamista, sekä parantaa oppilaitoksen kilpailukykyä nykyaikais-tamalla opetusmahdollisuuksia.
Tarkastelun kohteena oli kolmen ajoneuvovalmistajan sähkö- ja hybridiajoneu-vot. Auton valmistajat määrittävät tarkasti minkälaisen työympäristön automer-kin huolto ja korjaus tarvitsee. Tämän informaation perusteella selvitettiin mil-laisen koulutuksen se vaatisi ja miten tämä voidaan soveltaa oppilaitoksen opetusympäristöön.
Lopputuloksena saatiin suunnitelma toimivasta oppimisympäristöstä. Tätä voi-daan kehittää ja muunnella oppimisvaatimusten ja ympäristön tarpeen niin vaatiessa.
Oppimisympäristö mahdollistaa koulutuksen aloituksen nuoriso- ja aikuispuo-len opiskelijoille. Nuoriso- ja aikuispuolen opiskelijat voivat suorittaa autoalalle suunnatun 15 osp:n laajuisen sähkö- ja hybridiautotekniikkakoulutuk-sen , sekä SFS6002 koulutuksen. Yritysten henkilökunnille voidaan tarjota autoalalle suunnatut SFS6002- ja S3- koulutukset.
Tavoite oli perustaa sähkö- ja hybridiauton huoltoon ja korjaukseen oppimis-ympäristö, joka vahvistaa ja edistää sähkö- ja hybridiautotekniikan tietämystä. Tutkimustyö tukee myös Ammattiopisto Lappian toisen asteen koulutuksen sisällöllistä uudistamista, sekä parantaa oppilaitoksen kilpailukykyä nykyaikais-tamalla opetusmahdollisuuksia.
Tarkastelun kohteena oli kolmen ajoneuvovalmistajan sähkö- ja hybridiajoneu-vot. Auton valmistajat määrittävät tarkasti minkälaisen työympäristön automer-kin huolto ja korjaus tarvitsee. Tämän informaation perusteella selvitettiin mil-laisen koulutuksen se vaatisi ja miten tämä voidaan soveltaa oppilaitoksen opetusympäristöön.
Lopputuloksena saatiin suunnitelma toimivasta oppimisympäristöstä. Tätä voi-daan kehittää ja muunnella oppimisvaatimusten ja ympäristön tarpeen niin vaatiessa.
Oppimisympäristö mahdollistaa koulutuksen aloituksen nuoriso- ja aikuispuo-len opiskelijoille. Nuoriso- ja aikuispuolen opiskelijat voivat suorittaa autoalalle suunnatun 15 osp:n laajuisen sähkö- ja hybridiautotekniikkakoulutuk-sen , sekä SFS6002 koulutuksen. Yritysten henkilökunnille voidaan tarjota autoalalle suunnatut SFS6002- ja S3- koulutukset.