Viestinnän kehittäminen
Luokkamäki, Pia (2006)
Luokkamäki, Pia
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lahtelaisen elintarviketeollisuusyrityksen viestintää ja sen kehittämistä. Kohdeyritys, Oy Biofincon Ab, toimii business-to-business -markkinoilla. Tutkimusongelmaksi määriteltiin havaittu tunnettuusongelma, joka oli ristiriidassa valitun strategian ja oletetun kilpailuedun kanssa. Tutkimusongelma pohjautuu yrityksessä vuonna 2004 suoritettuun asiakastyytyväisyystutkimukseen. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee b-to-b -markkinoita, markkinointiviestinnän muotoja sekä erilaisia ulkoisen viestinnän keinoja. Lisäksi teoriaosassa esitellään sidosryhmäviestinnän keinoja, kuten asiakaslehteä, verkkojulkaisua ja tiedotetta. Yrityksen asiakastyytyväisyystutkimus osoitti puutteita yrityksen viestinnässä. Näitä puutteita kartoitettiin tämän opinnäytetyön empiriaosuudessa avainasiakkaille suunnatulla kvantitatiivisella kyselyllä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän tarpeet ja mieltymykset asiakasviestinnän suhteen. Tavoitteena oli myös tutkia, kuinka yrityksen tulisi lähestyä asiakkaitaan. Lisäksi työn tarkoituksena on pohtia kohdeyrityksen viestintää asiakaslähtöisestä näkökulmasta sekä selvittää kohdeyrityksen viestinnän nykytilaa, tarkastella viestinnän eri välineitä ja päätyä konkreettisiin kehittämisehdotuksiin yrityksen viestinnän tehostamiseksi. Tutkimushavaintojen pohjalta voidaan todeta Oy Biofincon Ab:n asiakkaiden tarve yrityksen viestinnälle. Tämän viestinnän tulisi olla erityisesti trendeistä ja tuoteideoista kertovaa viestintää. Suurin osa vastaajista toivoisi Biofinconin välittävän tätä viestintää heille. Asiakkaat vastaanottaisivat mieluiten sähköisen asiakaskirjeen muodossa lähetettyä tietoa, myös henkilökohtainen myyntityö ja yrityksen internetsivut saivat vastaajien joukossa kannatusta.