Branding av en reality-tv-serie i Finland : Fallstudie Maajussille morsian
Rautiainen, Laura (2016)
Rautiainen, Laura
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111189
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee tosi-tv sarjaa Maajussille morsian ja sen menestystä Suomessa. Tutkin brändäämisen roolia median maailmassa, ja tarkemmin sanottuna niitä työkaluja joita käytetään Maajussille morsian sarjan lokalisointiin ja ilmiöitymiseen. Aloitan opinnäytetyöni teoriaosuudella, joka käsittelee brändäystä hieman yleisemmällä tasolla, jonka jälkeen käsittelen lähemmin brändipääomaa ja sen merkitystä sarjan menestykselle. Sen lisäksi käsittelen teoriaosuudessa myös ilmiötä tosi-tv. Perustana teorialle olen käyttänyt aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Teoriaa täydentää tapaustutkimukseni sarjasta Maajussille morsian, jossa olen soveltanut kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja haastatellut tuotannon avainhenkilöitä. Tavoitteeni tällä opinnäytetyöllä on tuottaa uutta tietoa tosi-tv sarjan brändäämisestä ja samalla kiinnittää huomiota ja tuoda esille eräitä eettisiä näkökohtia genren puitteissa. Koska tosi-tv ja ns. ”deitti-sarjat” ovat genrenä hyvin laaja käsite, olen valinnut rajata opinnäytetyöni käsittelemään vain ja ainoastaan formaatin suomalaista adaptaatiota, Maajussille morsianta. Tutkimukseni tulokset osoittavat että sarja vaatii rehellisyyttä ja avoimuutta antaakseen katsojalle syyn sijoittaa ohjelmaan. Tutkimuksessa korostuu myös ”castingin” keskeinen asema sarjan menestyksen suhteen.