Prisbaserad gräsrotsfinansiering : En guide
Ra, Simon (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111233
Tiivistelmä
Finansiering av företag har alltid varit något som behövs. Företag kan inte växa utan ka-pital. Tack vare gräsrotsfinansiering så har det blivit mycket lättare att samla in detta kapital. Finansiering har blivit transparent och sker på internet, produkterna når direkt en internationell publik. Detta arbete är fokuserat på prisbaserad gräsrotsfinansiering, och fungerar som en guide för företag som söker kapital genom en prisbaserad gräsrotsfinan-sierings kampanj. Arbetet förklarar prisbaserad gräsrots finansiering som en helhet, lag-stiftningen, webbportalerna och analyserar konkreta exempel på kampanjer. Arbetet jämför även gräsrotsfinansiering med andra former av finansiering. Arbetet förklarar det negativa och positiva med gräsrotsfinansiering, och hur gräsrotsfinansiering har haft en explosiv tillväxt i världen. Arbetet förklarar för vem och vilka produkter denna form av finansiering passar. Guiden ger tydliga instruktioner om hur man ska gå till väga då man skapar en finansierings kampanj. Guiden är skriven i en kronologisk ordning för att vara så lättläst och användningsbar som möjligt. Financing of ventures and products has always been needed. New companies cannot grow without capital. Thanks to crowdfunding it has never been easier to raise capital. Financing has become transparent and is happening over the internet, which means it is of a global scope. This thesis is based on a specific form of crowdfunding, reward based crowdfunding. In which you sell a product before you even produce it, thus financing the production and development of the product while getting a global reach and global mar-keting for the product. This thesis will explain reward based crowdfunding as a whole and then becomes a guide for companies who are seeking to use crowdfunding as a tool of financing. The thesis explains the laws of crowdfunding in Finland, different crowd-funding web portals and analyzes examples of failed and successful crowdfunding cam-paigns. The thesis also takes a closer look at how crowdfunding differs from traditional funding ways and looks at the pros and cons for crowdfunding compared to them. The thesis explains for who and what products crowdfunding is a good choice. The guide is written as a step-by-step guide in a chronological order to be as easy as possible to follow for companies.