Markkinointiviestinnän suunnittelu
Heinonen, Johanna (2007)
Heinonen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestinnän suunnittelua, suunnitelman laatimista ja markkinointiviestinnän osa-alueita. Tavoitteena on selvittää, miten yritys laatii markkinointiviestintäsuunnitelman. Tarkoituksena on löytää vastaus siihen, mitä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi pitää sisällään ja miten se etenee. Teoriaosassa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi tavoitteiden määrittelystä suunnitelman toteutukseen. Markkinointiviestinnällä on aina tietty markkinoinnillinen tavoite, jonka saavuttamiseksi tarvitaan markkinointiviestinnän suunnittelua. Teoriaosuudessa keskitytään tarkastelemaan erityisesti markkinointiviestinnän keinoja. Empiriaosassa laaditaan markkinointiviestinnän vuosisuunnitelma Stand Express Oy:lle. Suunnitelma etenee teoriaosassa esitetyn viestinnän suunnitteluprosessin mukaisesti. Kohdeyrityksen markkinointiviestintä on ollut lähes suunnittelematonta ja tavoitteet määrittelemättömiä. Empiriaosassa laaditun viestintäsuunnitelman päätavoitteena on tehostaa yrityksen uusasiakashankintaa ja lisätä tunnettuutta. Suunnitelmassa yrityksen markkinointiviestinnälle määriteltiin selkeät tavoitteet ja rajattiin kohderyhmä. Pääviestintäkeinona käytetään henkilökohtaista myyntityötä, jonka vaikutusta pohjustetaan suoramainonnalla. Lisäksi viestintäkeinoille määriteltiin omat erityispäätökset tavoitteiden, kohderyhmän ja sanoman osalta.