B to b mainonta ja vaikuttaminen
Virlander, Jukka (2007)
Virlander, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä työn tarkoituksena on selvittää business to business mainontaa osana yrityksen markkinointiviestintää ja selvittää minkälaisia vaikutuksia mainoskampanjalla on b to b markkinoilla potentiaaliseen ja nykyiseen asiakaskuntaan. Onko mainontaa havaittu? Jos on, niin miten? Tutkimuksen caseyrityksenä on aaltopahvipakkauksia jalostava Stora Enso Packaging Oy. Työssä on myös mukana Puutarha Sanomat -lehti, johon empiirisen osuuden tutkimus liittyy. Teoriaosuus käsittelee b to b pohjustusviestinnän eri osa-alueita yritysmainonnan erityispiirteistä mainonnalla vaikuttamiseen ja sitä kautta mainonnan sanoman ja median valintaan liittyvien kriteerien valintaan liittyviin päätöksiin. Teoriasuutta tuetaan kvalitatiivisella haastatteluosiolla, joka on toteutettu yhdessä caseyrityksen Stora Enso Packaging Oy:n henkilöstön kanssa. Työn kvantitatiivinen, empiirinen osuus tutkii mainonnan vaikutuksia sen lukijaan ja siitä aikaansaatuihin vaikutuksiin mielikuvien ja käyttäytymisen osalta. Opinnäytetyössä on käytetty tietolähteinä kirjallista materiaalia, Internetiä ja haastatteluja. Tutkimuksessa selvisi, että mainontaa oli havaittu. Noin 40 % vastaajista oli joko nähnyt mainokset tai lukenut ne kokonaan. Median valinta on onnistunut. Huomioitavaa on, että mainonnan vaikutukset ovat samat riippumatta onko lukija nähnyt tai lukenut mainoksen aiemmin vai ei. Sanoman valintaa voidaan näin ollen pitää onnistuneena. Tämä tutkimus kuitenkin on suuntaa antava, koska vastausmäärä jää pieneksi. Mainoskampanja on ollut Stora Enso Packagingin Oy:lle pilottihanke ja jos tulevaisuudessa mainontaa toteutetaan, kannattaa huomioida mainonnan moninaisuus ja käyttää sitä vielä paremmin hyödyksi. Tämä työ antaa siihen lisää työkaluja.